26.01.16

ТЕРНОПІЛЬСЬКА  ШКОЛА  ДОПРИЗОВНОЇ  ПІДГОТОВКИ



ПЛАН-КОНСПЕКТ  УРОКУ
  11 клас

ТЕМА УРОКУ  ПЕРША ДОПОМОГА.  ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДІВ РЕАНІМАЦІЇ.


МЕТА УРОКУ:  розглянути можливі причини клінічної смерті;                     використовуючи здобуті знання і навички, розвивати  вміння моделювати   першу допомогу при виявленні потерпілого;
удосконалювати навики проведення штучного дихання та непрямих натискань на серце;
формувати в учнів  впевненість у своїх діях, спокій і зібраність, вміння цілеспрямовано зробити все можливе для надання першої допомоги;    
виховувати співчутливе ставлення до ближніх, розуміння своєї відповідальності за здоров’я та життя потерпілих.

ТИП УРОКУ:  застосування  набутих знань, умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: плакати на тему: «Ознаки смерті», «Базовий алгоритм першої допомоги» та «Серцево-легенева реанімація», підручники, відеофільм,презентація , роздатковий матеріал (тестові завдання , таблиці для оцінювання, кросворди), гумові рукавиці, одноразові серветки, манекени.


                                  СТРУКТУРА    УРОКУ
 І. Організаційний етап……………………………………………………..2хв.
ІІ. Перевірка домашнього завдання………………………………………5хв.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку………………………………………1хв.
VI. Актуалізація опорних знань…………………………………………....5хв.
                                  РОБОТА У ГРУПАХ                               
 V.  Підготовчі вправи……………..………………………………………. 8хв.
VІ. Контрольні вправи . ………………………………………………….15хв. Виконання ситуативних задач.
VІІ. Аналіз  проведених заходів………………………………………….....5хв.
VIIІ. Підведення підсумків………………………………………………….3хв.
 IX. Домашнє завдання…………………………………………………….  1х

                                                 ХІД  УРОКУ:
 І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
 1.Доповідь чергової. Привітання.
 ІІ.   ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
         Тестова перевірка домашнього завдання. ( Додаток 5)

  ІІІ.    ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
  IV.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ УЧНІВ.
Завдання першої допомоги полягає в тому, щоб найпростішими засобами врятувати життя потерпілому, полегшити його страждання, запобігти розвитку можливих ускладнень, зменшити тяжкість перебігу травми чи захворювання. І найважливіше на даному етапі не злякатись, не розгубитись, а спокійно і впевнено діяти. Звичайно, що для цього треба володіти відповідними знаннями і навичками. Особливо це стосується ситуації, коли потерпілий знаходиться у критичному стані. Тут кожна хвилина дорога. Найменше зволікання, невпевненість і втрата навіть одної хвилини можуть коштувати людині життя. Немає часу чекати швидку допомогу! Треба діяти негайно! Тому ці заходи повинен вміти виконувати кожен! Для цього і передбачено їх вивчення у школі. І сьогодні ми з вами пригадаємо основні принципи виконання заходів реанімації та, моделюючи можливі випадки виникнення критичних станів,
будемо  практично виконувати штучне дихання та натискання на грудину, враховуючи при цьому, умови ситуативних задач.
Та спочатку повторимо алгоритм огляду потерпілого, симптоми термінальних станів та особливості проведення заходів реанімації людям різного віку до приїзду швидкої допомоги.
В процесі повторення використовується презентація: «Перша допомога. Проведення заходів реанімації», та відео «Значення заходів реанімації».(Додаток 1)    
     1. Як визначити стан потерпілого?
         2.  Що таке клінічна смерть?
         3.  Які ознаки клінічної смерті?
     4.  Якими можуть бути причини виникнення  клінічної смерті?
         5.  Що таке реанімація?
         6. Що необхідно зробити перед початком виконання заходів     реанімації?
        7.  Як виконується штучне дихання?
        8.  Як виконуються непрямі натискання на серце.                              

IV.           ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ.

 Перевірка знань учнями базового алгоритму дій при різних травмах.

1.        Які першочергові заходи необхідно здійснити при виявленні потерпілого?
             2. Яку інформацію необхідно повідомити диспетчеру під час виклику швидкої допомоги?
            3. За яких ознак стану потерпілого необхідно негайно при­ступити до виконання реанімаційних заходів?
             4. Які особливості проведення заходів реанімації для дітей і дорослих?
                                    
VІ.    КОНТРОЛЬНІ ВПРАВИ.

                       РОБОТА  УЧНІВ У ГРУПАХ

  Учні отримують ситуативні задачі та демонструють відповідні заходи першої допомоги, використовуючи манекен та підручні засоби; заповнюють підсумкові таблиці успішності.

 Виконання ситуативних задач.

Задача №1 Задача №1
Біля будинку знайдено чоловіка років 50, біля якого лежить обірваний електричний провід. Потерпілий без свідомості, блідий.
Продемонструйте заходи невідкладної допомоги.


Задача №2.
 На вулиці лежить людина років 20, без свідомості. Помічено травму голови. Якими будуть ваші дії?

Задача №3
Під час повені у затопленому підвалі знайдено потерпілого мужчину років 30. Він без свідомості, блідий, обличчя і губи землистого кольору. У нього нема пульсу, щільно зімкнуті очі.
 Якими повинні бути заходи  невідкладної допомоги?

Задача №4.
 Хлопчик 7 років  пірнув у річку. З берега помітили, що на поверхні води він так і не з’явився. Рятувальники винесли його на берег.  Якою має бути перша допомога?

Задача №5.
В парку помічено мужчину років 60, який раптом прихилився до дерева. У нього важке дихання, спостерігається блідість обличчя, скарги на гострий біль за грудиною. Через кілька хвилин він втратив свідомість, дихання не прослуховується. Якими будуть ваші дії?


Задача №6.
 Граючись, маля 6 місяців проковтнуло ґудзик.  Якими будуть ваші дії? Що робитимете, якщо дитина перестане дихати.


ІІІ. АНАЛІЗ ПРОВЕДЕНИХ ЗАХОДІВ.
Учні коментують та оцінюють свої дії та дії один одного. Для об’єктивності оцінювання учні використовують «Анкету  оцінювання учнем власної участі в роботі малої групи». (Додаток 2)
1.Оцініть роботу своєї групи:
-  Що вам вдалося зробити найкраще?
-  Які дії давались найважче?
-  Хто, на вашу думку, у вашій групі  діяв найбільш впевнено і правильно?
-  Яку оцінку ви  поставили б один одному?
2.Оцініть роботу іншої групи:
-  Що їм вдалося зробити найкраще?
-  Які помилки ви зауважили?
-  Хто, на вашу думку, у їхній  групі діяв найбільш впевнено і правильно?
-  Яку оцінку ви б поставили групі загалом і кожному зокрема?
Отримані оцінки учні записують  у  «Таблиці успішності учнів».(Додаток 3)

VIІI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Обробка даних у «Таблицях успішності учнів».
Оголошення підсумкових оцінок за урок.

 IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1.Повторити базовий алгоритм першої допомоги потерпілим.
2.Розв’язати кросворд на тему: «Критичні стани». (Додаток 4)
3.Підготувати приклади ситуативних задач для сусіда по парті на тему: «Причини виникнення критичних станів та заходи першої допомоги при них».






                                ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1.     Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М.М. Захист Вітчизни. Підручник для учнів 11кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень, для дівчат «Основи медичних знань»). – Харків : Синиця, 2012.
2.     Гудима А.А., Герасимів І.М., Фука М.М. Перша медична допомога. -Тернопіль. Центр оперативної поліграфії, 2007.
3.     Цуканова Є.О. Захист Вітчизни. Курс навчання дівчат. 11 клас. ТОВ Видавництво «Ранок», 2011.
4.     Р.О. Валецька. Основи медичних знань. Видавництво «Волинська книга», 2007.
5.     Г.Г. Рощін, А.А. Гудима, В.Ю. Кузьмін. Екстрена медична допомога.    – Київ, 2012.
6.     К.М. Задорожний. Уроки-ігри та інші форми ігрової діяльності у курсі біології. – Харків: «Основа», 2008.

                                               

                                                 Конспект уроку підготувала
                                           Вчитель предмету «Захист Вітчизни»
                                           Г.Й. Ягнич.


             

                                                                                             Додаток  2

   Анкета оцінювання  учнем  власної  участі в роботі малої групи.



Прізвище, ім’я.
Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1.    Ви брали активну участь у роботі групи____________
2.    Ви впевнено виконували свої завдання у групі_______________
3.    Ви надавали підтримку іншим членам групи___________
4.    Ви доповнювали, корегували дії інших членів групи_____________
5.    Ви виявляли помилки в роботі інших груп____________
6.    Ви правильно відповідали на запитання вчителя ___________
Всього балів_____________.







                                                                                    Додаток 3.

Таблиця успішності групи
№ пп.
Прізвище, ім’я
Оцін ка  групи
Допов- нення
Помил ки
Оцінка вчите ля
Підсум-кова оцінка





























                                                                                         

                                                                                                   Додаток 4

Питання для кросворду «Критичні стани».
По горизонталі:        
1.Одна із характерних ознак життя.
2.Останні прояви життєвих функцій організму перед смертю.
3.Ураження організму електричним струмом.
4.Допомога потерпілим на місці пригоди, що здійснюється до прибуття швидкої допомоги.
5.Утоплення, яке виникає в результаті рефлекторної зупинки серця.         
6. Некроз ділянки серцевого м’язу.
7.Стан пригнічення життєво-важливих функцій організму, зумовлений потужними больовими імпульсами.
8.Розвиток гнійної інфекції в організмі.
9.Припинення всіх життєвих процесів.
10.Гостре зменшення об’єму циркулюючої крові.
11. Засіб, який припиняє дію отрути.
12.Вид смерті,  коли ще можна відновити життєві функції.
13.Самогубство.
14.Механічне закупорення дихальних шляхів в результаті потрапляння в них води.
15.Механічне пошкодження цілісності шкіри і слизових оболонок.
16.Ділянка грудної клітки, на яку натискують проводячи непрямі натискання на серце.
17.Процес відновлення життєдіяльності організму.
18.При неможливості виконання штучного дихання з рота у рот, його виконують з рота у…..
19.Недостатність, яка часто виникає при глибоких опіках і отруєннях, може спричинити термінальний стан.  
20.Ознака серцебиття..
 По вертикалі:
1.Процес нейтралізації токсичних речовин.
2.Прийом, що передбачає виштовхування стороннього тіла з дихальних шляхів.
3.Раптова короткочасна втрата свідомості.
4.Підвищення вмісту між тканинної рідини в будь-якому органі.
5.Гостре порушення мозкового кровообігу.
6.Наростаюча задуха.
7.Паталогічна форма сну, що характеризується глибоким пригніченням життєвих процесів і може бути прийнята за смерть.
8.Головна ознака життєдіяльності організму.
9.Особливий стан, що  передує нападам епілепсії.
10. Мимовільне болісне скорочення скелетних м’язів.
11. «Сигнал організму» про пошкодження або захворювання..




 Додаток 5
(Тестові завдання можна використати і вкінці уроку, після виконання та аналізу ситуативних задач.)
 Т-1.  Перша допомога при порушеннях дихання та серцево-судинної діяльності.
        І рівень.  Виберіть правильну відповідь.
1.     Основним завданням першої допомоги є:
а ) збереження анатомічної цілісності органів і тканин;
б ) збереження життя потерпілого;
в ) збереження фізіологічної активності ушкодженої кінцівки;
г ) збереження спокою потерпілим.
2.     Характерними ознаками біологічної смерті є:
а ) поверхневе дихання;
б ) відсутність пульсу на сонних артеріях;
в ) відсутність реакції зіниць на світло;
г ) трупні плями.
3.     Компенсаторні механізми людини  здатні підтримувати стабільний стан організму при серйозних ушкодженнях  приблизно:
а ) 10 хвилин;
б ) 20 хвилин;
в ) 30 хвилин;
г ) 40 хвилин.
4.     Дітям віком 12 років  натискання на грудину здійснюють:
а ) двома руками на глибину 4-5 см.;
б ) одною рукою на глибину 3-4 см.;
в ) двома пальцями на глибину 2-3 см.;
г ) двома руками на глибину 3-4 см.
          ІІ рівень.  Закінчіть речення.
1.     Потерпілого, який без свідомості, до приїзду швидкої допомоги варто покласти………………………………………………………………… …
2.     Важке дихання, блідість та гострий біль за грудиною можуть бути симптомами……………………………………………………………….. 
ІІІ рівень . Опишіть послідовність заходів першої допомоги потопельнику.
1.       ……………………………………………………………………….
2.       ……………………………………………………………………….
3.       ………………………………………………………………………..
4.      …………………………………………………………………………
5.     …………………………………………………………………………
6.     …………………………………………………………………………



 Т-2 Перша допомога при порушеннях дихання та серцево-судинної діяльності.
        І рівень.  Виберіть правильну відповідь.
1.      Першу допомогу на місці пригоди, за відсутності  медиків, повинні надавати:
а )  лише близькі родичі потерпілих;
б )  лише громадяни, які мають відповідний сертифікат;
в )  всі громадяни, які опинились на місці пригоди;
г )  лише медики швидкої допомоги.
2.     Дітям віком до 1-го року  натискання на грудину здійснюють:
а ) двома руками на глибину 4-5 см.;
б ) одною рукою на глибину 3-4 см.;
в ) двома пальцями на глибину 2-3 см.;
г ) двома руками на глибину 3-4 см.
3.     Про ефективність штучного дихання потерпілому може свідчити:
а ) розширення грудної клітки;
б ) «надування» щік потерпілого;
в ) підвищення температури тіла;
г ) розширення зіниць.
4.     Проводячи первинний огляд потерпілого , його треба:
а ) повернути на бік;
б ) повернути на спину;
в ) підняти;
г ) залишити в тому положенні, в якому він є.
          ІІ рівень.  Закінчіть речення.
1.     Асфіктичне  утоплення може виникнути в результаті……………….. ……………………………………………………………………………
2.     Для забезпечення прохідності дихальних шляхів потерпілому, у якого виявлено травму голови, потрібно………………………............................
ІІІ рівень . Опишіть послідовність заходів першої допомоги при ураженні  людини  електричним струмом.
1.       ……………………………………………………………………….
2.       ……………………………………………………………………….
3.       ………………………………………………………………………..
4.     …………………………………………………………………………
5.     …………………………………………………………………………..
6.     ……………………………………………………………………………..



Т-3. Перша допомога при порушеннях дихання та серцево-судинної діяльності.
 І рівень.  Виберіть правильну відповідь.
1.     Небезпека виникнення термінальних станів найбільша при:
 а ) черепно-мозкових травмах;
 б ) травмах кінцівок;
 в ) харчових отруєннях;
 г ) хронічних захворюваннях органів дихання.
2.     Основними  протипоказаннями для проведення заходів реанімації є:
 а )  глибокі поранення;
 б )  травма ребер;
 в )  відсутність дихання;
 г )  поява трупного заклякання.
3.     Потерпілому закидають максимально голову назад перед проведенням штучного дихання для:
 а ) забезпечення прохідності дихальних шляхів потерпілого;
 б ) створення найбільшої зручності для реаніматора;
 в ) кращого забезпечення мозку кров’ю;
 г ) тільки в такому положенні можна проводити штучне дихання.
4.     У випадку якщо реанімаційні  заходи здійснює двоє та більше людей рекомендується робити:
 а ) 1вдих та 5 натисків на грудну клітку;
 б ) 2 вдихи та 10 натисків на грудну клітку;
 в ) 2 вдихи та 15 натисків на грудну клітку;
 г ) 2дихи та 30 натисків на грудну клітку.

 ІІ рівень.  Закінчіть речення.
 1.При ураженні  людини електричним струмом в першу чергу необхідно……………………………………………………………………
 2.Наявність серцебиття у потерпілого можна визначити …….…. ………. ……………………………………………………………………………….
1.     ІІІ рівень . Опишіть алгоритм виклику швидкої допомоги.
2.       ……………………………………………………………………….
3.       ……………………………………………………………………….
4.       ………………………………………………………………………..
5.      …………………………………………………………………………
6.     …………………………………………………………………………..





Т-4.  Перша допомога при порушеннях дихання та серцево-судинної діяльності.
І рівень.  Виберіть правильну відповідь.
1.     Компенсаторні механізми людини  здатні підтримувати стабільний стан організму при серйозних ушкодженнях  приблизно:
     а ) 10 хвилин;
     б ) 20 хвилин;
     в ) 30 хвилин;
     г ) 40 хвилин.
2.     Характерними ознаками клінічної смерті є:
     а ) тривала втрата свідомості дихання;
     б ) відсутність дихання;
     в ) відсутність реакцій на подразнення;
     г ) трупні плями.
 3.  Марлю (серветку) накладають на рот потерпілого під час штучного дихання для:
    а ) більш рівномірного надходження повітря в легені;
   б ) запобігання можливого зараження від потерпілого;
   в ) попередження проникнення повітря до шлунку;
   г ) уповільнення надходження повітря в легені.
 4.  Непрямі натискання на серце (для дорослих) проводять з частотою:
    а ) 50-60 разів на хвилину;
    б ) 60-80 разів на хвилину;   
    в ) 80-100 разів на хвилину;
    г ) 20-30 разів на хвилину;
  ІІ рівень.  Закінчіть речення.
1.     Потерпілого, який без свідомості , до приїзду швидкої допомоги треба покласти…….………………………………………………………………
2.     При виконанні непрямого масажу серця потерпілому руки накладають на:……………………………………………………………………………..
ІІІ рівень . Опишіть послідовність заходів першої допомоги при отруєнні  ліками.
1.       ……………………………………………………………………….
2.       ……………………………………………………………………….
3.       ………………………………………………………………………..
4.     …………………………………………………………………………
5.     …………………………………………………………………………
6.     …………………………………………………………………………





                                                                                                                                                                                                                           



Немає коментарів:

Дописати коментар

Залиште, будь ласка, свій коментар, відгук, зауваження тощо. Щиро дякую!