для навчальних закладів системи загальної середньої освіти
вивчення предмета юнаками
(дівчатами за їх власним бажанням)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчання предмету
«Захист Вітчизни» спрямоване
на досягнення мети загальної
середньої освіти. Метою загальної середньої освіти є: розвиток і
соціалізація особистості учнів, формування у них національної самосвідомості,
загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і
поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок,
здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Провідним чинником розвитку такої особистості є
формування в учнів умінь застосовувати знання у реальних життєвих умовах, під
час розв'язку практичних завдань та
здатності визначати і обґрунтовувати власну життєву позицію.
Навчальний предмет «Захист
Вітчизни» вивчається на підставі діючого законодавства та входить до
інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних
закладів III ступеня, затверджених наказом
МОН України.
застосовувати маскування, як вид бойового забезпечення, яке організовується та здійснюється з метою приховування
від противника складу сил своїх військ і введення його в оману стосовно намірів та розташування своїх
підрозділів, споруд та вогневих позицій
Ставлення:
розуміння впливу військових дій на природу
розуміння катастрофічного впливу ядерної, хімічної та біологічної зброї
як руйнівної сили
ціннісне ставлення до навколишнього середовища, як до потенційного
джерела життя, усвідомлення важливості бережливого природокористування
позитивне ставлення до природних елементів, які дають
можливість змінювати зовнішній вигляд бойової техніки, вирішувати проблеми
підвищення міцності деталей літаків, автомобілів, танків, підводних човнів,
різних видів зброї
усвідомлення значення природних елементів в природі,
які використовуються у фотоелементах, дають можливість «бачити» в темряві,
вести бій у нічних умовах; застосовуються в атомних силових установках;
використовується для створення снарядів та куль
готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля, що є наслідком надзвичайних
ситуацій
розуміння впливу військових дій та надзвичайних
ситуацій різного характеру на природу.
Навчальні ресурси:
вирішення питань при діях у надзвичайних ситуаціях,
засоби захисту природи від вражаючих факторів зброї, ситуативні вправи щодо
вирішення проблем стану довкілля.
|
||
5
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння:
самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну
інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних
засобів та інформаційних технологій;
використовувати інформаційно-комунікативні технології,
розуміти та оцінювати різні аспекти медіа контенту;
ефективно комунікувати за допомогою онлайн комунікації
в різноманітних формах (електронна пошта, чати, блоги, соціальні мережі
тощо);
здійснювати інформаційну діяльність по збору, обробці,
передачі, збереженню інформації
формувати практичні навички зі стрільби по статичним та
динамічним мішеням за допомогою лазерних електронних стрілецьких тренажерів;
працювати з комплексними навчальними пакетами
(електронними підручниками);
використовувати всесвітню систему взаємосполучених комп'ютерних мереж, що базуються
на комплекті Інтернет-протоколів
Ставлення:
усвідомлення впливу інформаційних та комунікативних
технологій і пристроїв на здоров’я людини, переваг та ризиків їх
застосування;
розуміння проблем та наслідків комп’ютерної залежності
Навчальні ресурси:
комп’ютерні програми з тактичної та вогневої
підготовки, відео уроки з військової тематики, презентації з тем розділів
програми «Захист Вітчизни», комп’ютерні тести з метою оцінки знань учнів з
військової справи
|
6
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння:
визначати мету навчальної діяльності, відбирати та
застосовувати потрібні знання і способи діяльності для досягнення мети;
організовувати та планувати свою навчальну діяльність;
моделювати власний освітній напрямок, аналізувати,
контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності;
доводити правильність власного судження або визнавати
помилковість.
Ставлення:
усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових
знань і вмінь;
зацікавленість у пізнанні світу;
розуміння важливості вчитися впродовж життя;
прагнення до вдосконалення результатів своєї
діяльності.
Навчальні ресурси:
моделювання власного освітнього напрямку по вивченню
предмету
|
7
|
Ініціативність і підприємливість
|
Уміння:
генерувати нові
ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, ухвалювати оптимальні
рішення, щодо урегулювання військових конфліктів мирним шляхом;
використовувати критерії
практичності, ефективності та точності, щоб обрати найкраще рішення, як
майбутнього військовослужбовця, який буде діяти в сучасному
загальновійськовому бою;
аргументувати та
захищати свою позицію, дискутувати по проблемам та питанням повсякденної життєдіяльності
військ;
використовувати
різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання взаємовідносин та
дотримання статутних положень, правил військової ввічливості та поваги до
командирів
аналізувати та оцінювати власні професійні можливості,
здібності та співвідносити їх з вимогами до військовослужбовця, члена
військового колективу та представника військової частини
боротися з порушеннями правил військової дисципліни,
контролювати свої емоції під час виконання складних завдань та психофізичного
навантаження в складних ситуаціях, організовувати свій час і мобілізувати
ресурси для вивчення військової справи;
оцінювати власні можливості в процесі рухової
діяльності, виконання стройових прийомів, прийомів з основ самозахисту,
виконання нормативів з вогневої, тактичної прикладної фізичної підготовки та
основ цивільного захисту;
реалізовувати різні ігри на місцевості, відповідати за
власні рішення, визнавати недоліки у тактичних діях, планувати та
реалізовувати проекти на військово-спортивну тематику (змагання зі стрільби,
воєнізовані естафети)
Ставлення:
ініціативність;
відповідальність, упевненість у собі;
переконаність, що
успіх команди – це й особистий успіх;
позитивне
оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших;
відвага,
наполегливість, самовіддача, усвідомлення важливості співпраці під час ігрових ситуацій.
Навчальні ресурси:
змагання з військово-прикладних видів спорту, участь у
тактико-стройових заняттях, практичних стрільбах, діях на місцевості
|
8
|
Соціальна та громадянська компетентності
|
Уміння:
аргументувати та відстоювати свою позицію;
ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях
та діях солдата в сучасному загальновійськовому бою;
співпрацювати в колективі, вносити свою частку в роботу
групи для вирішення проблеми відносно вивчення статутних положень про
військову дисципліну, внутрішній порядок у військовій частині, правил
поведінки військовослужбовця;
виявляти соціальні почуття, змістом яких є любов до
Вітчизни, сучасних збройних сил, готовність підпорядковуватися наказам та розпорядженням
командирів та начальників, виявляти повагу в колективі;
застосовувати процедури та способи захисту власних
інтересів, прав та свобод, як майбутніх військовослужбовців стосовно законів
України;
виконувати громадянський обов’язок у межах місцевої
громади та держави загалом
ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити
свідомий вибір та діяти відповідально
Ставлення:
усвідомлення цінностей людини як вищої соціальної
цінності, поваги до її прав і свобод, закону;
прагнення до суспільної справедливості, рівноправності;
активна та відповідальна громадянська позиція,
розуміння громадянського обов’язку;
відповідальність за спільну справу
Навчальні ресурси:
Статути Збройних сил України, Конституція України,
міжнародні правові акти, сучасна публіцистика, виконання проектів, задачі
соціального змісту
|
9
|
Обізнаність та самовираження у сфері культури
|
Уміння:
розуміти власну національну культурну, історію та
створення сучасних збройних сил, повагу до історичного минулого;
окреслювати основні тенденції розвитку культури у
минулому та сьогоденні, враховувати історичні етапи розвитку українського
війська, визначних полководців, історичні битви;
використовувати мистецькі артефакти для пізнання
минулого, осмислювати значення мистецтва в історичному контексті, знати
історію розвитку та класифікацію сучасної зброї;
зіставляти досягнення української культури з іншими
культурами
Ставлення:
свідоме збереження і розвиток власної національної
культури та історичної спадщини;
повага до культури інших країн;
відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки
української та світової культур;
відкритість до міжкультурного діалогу
Навчальні ресурси:
твори військового мистецтва, творчі проекти,
інтерактивні заняття в музеях бойової та трудової слави, вивчення історії
рідного краю
|
10
|
Екологічна грамотність і здорове життя.
|
Уміння:
змінювати навколишній світ засобами сучасних технологій
без шкоди для середовища;
надавати допомогу собі та тим хто її потребує під час
травмуваннях, кровотечах та пораненні;
ухвалювати рішення, обмірковуючи альтернативи і
прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини;
регулярно вдосконалювати фізичний стан, демонструвати
рухові вміння і навички та використовувати їх у різних життєвих ситуаціях
діяти у небезпечних ситуаціях та надавати домедичну
допомогу.
Ставлення:
відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я
інших людей;
дотримання морально-етичних і правових норм, правил
екологічної поведінки в довкіллі;
ціннісне ставлення до навколишнього середовища, як до
потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти,
усвідомлення важливості бережливого природокористування;
усвідомлення значення здоров’я для самовираження та
соціальної взаємодії
Навчальні ресурси:
соціальні, екологічні та медичні проекти; моделювання
соціальних ситуацій, зокрема впливу природного та техногенного середовища на
здоров’я і безпеку людини; мультимедійні презентації до проектів, щодо
добробуту, здоров’я і безпеки
|
ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН №1
вивчення предмета юнаками
(дівчатами за їх власним бажанням)
№ з/п
|
Кількість годин
на тиждень
(1,5 год.)
|
Кількість годин
на тиждень
(2 год.)
|
З них на військово-польові
заняття
|
||||||
Разом
|
1 рік
(10 клас)
|
2 рік
(11 клас)
|
Разом
|
1 рік
(10 клас)
|
2 рік
(11 клас)
|
||||
Вступний урок
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
-
|
||
Розділ 1. Основи національної безпеки України
|
2
|
2
|
-
|
2
|
2
|
-
|
|||
1
|
Система
світової колективної безпеки. Система національної безпеки України
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
||
2
|
Національні інтереси України та загрози національній
безпеці Воєнна доктрина України
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
||
Розділ ІІ. Збройні Сили України на захисті
Вітчизни
|
5
|
5
|
-
|
7
|
7
|
-
|
-
|
||
1
|
Нормативно-правова база з військових питань.
Військова присяга та військова символіка України
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
-
|
|
2
|
Історія розвитку українського війська
|
2
|
2
|
-
|
4
|
4
|
-
|
-
|
|
3
|
Основи міжнародного гуманітарного права
|
2
|
2
|
-
|
2
|
2
|
-
|
-
|
|
Розділ ІІІ. Статути
Збройних сил України
|
2
|
2
|
-
|
3
|
3
|
-
|
-
|
||
1
|
Військовослужбовці та
відносини між ними. Військова дисципліна |
1
|
1
|
-
|
2
|
2
|
-
|
-
|
|
2
|
Організація внутрішньої служби
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
-
|
|
Розділ ІV. Стройова
підготовка
|
4
|
4
|
-
|
5
|
5
|
-
|
-
|
||
1
|
Стройові прийоми і рух без зброї
|
3
|
3
|
-
|
4
|
4
|
-
|
-
|
|
2
|
Строї відділення
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
-
|
|
Розділ V. Вогнева
підготовка
|
19
|
10
|
5
|
26
|
14
|
8
|
4
|
||
1
|
Стрілецька зброя та поводження з нею
|
10
|
10
|
-
|
14
|
14
|
-
|
-
|
|
2
|
Правила стрільби по нерухомим цілях та цілям, що
з’являються
|
5
|
-
|
1
|
7
|
-
|
3
|
4
|
|
3
|
Ручні гранати та поводження з ними
|
4
|
-
|
4
|
6
|
-
|
6
|
-
|
|
Розділ V. Тактична підготовка
|
29
|
10
|
8
|
37
|
14
|
12
|
11
|
||
1
|
Основні риси загальновійськового бою
|
1
|
1
|
-
|
1
|
1
|
-
|
-
|
|
2
|
Індивідуальні дії солдата та взаємодії у складі
двійок
|
6
|
6
|
-
|
9
|
9
|
-
|
-
|
|
3
|
Дії солдата у складі бойових груп, відділення.
|
8
|
8
|
12
|
-
|
12
|
|||
4
|
Основи військової топографії
|
3
|
3
|
4
|
4
|
-
|
-
|
||
7
|
Озброєння та бойова техніка військової частини (підрозділу)
|
1
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
1
|
|
Розділ VІ. Прикладна
фізична підготовка
|
4
|
4
|
-
|
6
|
6
|
-
|
|||
1
|
Силова підготовка та подолання перешкод
|
2
|
2
|
-
|
2
|
2
|
-
|
||
3
|
Основи самозахисту
|
2
|
2
|
-
|
4
|
4
|
-
|
-
|
|
Розділ
VІІ. Основи цивільного захисту
|
15
|
6
|
9
|
22
|
8
|
12
|
-
|
||
1
|
Нормативно-правова
база цивільного захисту
|
1
|
1
|
1
|
-
|
-
|
|||
2
|
Надзвичайні
ситуації природного, техногенного, воєнного і соціально-політичного характеру
|
5
|
5
|
-
|
7
|
7
|
-
|
-
|
|
3
|
Основні
способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях
|
6
|
-
|
6
|
8
|
-
|
8
|
-
|
|
4
|
Основи
рятувальних та інших невідкладних робіт
|
3
|
-
|
3
|
4
|
-
|
4
|
||
Розділ
VІІІ. Домедична допомога
|
24
|
8
|
13
|
30
|
8
|
19
|
3
|
||
1
|
Базова підтримка життя.
|
4
|
4
|
-
|
4
|
4
|
-
|
-
|
|
2
|
Надання домедичної допомоги при
кровотечах
|
4
|
4
|
-
|
4
|
4
|
-
|
||
4
|
Домедична допомога в умовах
бойових дій (тактична
медицина)
|
13
|
13
|
22
|
-
|
19
|
3
|
||
Резерв часу
|
2
|
1
|
|||||||
РАЗОМ
|
105
|
52
|
35
|
140
|
70
|
52
|
18
|
||
Орієнтовний план проведення
навчально-польових занять (зборів)
№
з/п
|
Назва розділу
|
Кількість годин
|
1
день
|
2
день
|
3
день
|
1
|
Тактична підготовка
|
11
|
6
|
5
|
|
2
|
Вогнева підготовка
|
4
|
1
|
3
|
|
3
|
Домедична допомога
|
3
|
3
|
||
Всього:
|
18
|
6
|
6
|
6
|
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ТА ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВАЧЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ/УЧЕНИЦЬ
10 клас
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
1
|
2
|
|
Вступне заняття
|
||
Знаннєвий компонент
Учень (учениця):
розуміє роль і місце
військово-патріотичного виховання у системі патріотичного виховання молоді;
характеризує вимоги Конституції України щодо захисту
Вітчизни, свої обов’язки у разі виникнення загрози суверенітету та
територіальної цілісності України, поняття національної безпеки держави;
визначає основні поняття з військової справи, основ цивільного захисту, психологічної
та домедичної підготовки;
володіє змістом програми предмета «Захист Вітчизни»,
завданням кожного розділу
Ціннісний
компонент
виконує обов'язки та правила поведінки на заняттях.
|
Військово-патріотичне виховання – складова
патріотичного виховання молоді.
Підготовка до захисту Вітчизни - обов'язок
кожного громадянина.
Зміст програми предмета «Захист Вітчизни»,
завдання кожного розділу, порядок проведення занять.
Обов'язки та правила поведінки
учнів на уроках.
|
|
Розділ 1. Основи національної безпеки України
|
||
Знаннєвий
компонент
характеризує механізми і моделі системи світової колективної безпеки
визначає: основні положення Воєнної доктрини України та Стратегії національної безпеки України
називає: Структуру воєнної організації держави та її
керівництво.
характеризує:
Воєнну доктрину України.
розуміє проблематику національних інтересів та загроз українській державі; доцільність військового співробітництва з метою
досягнення безпеки країни; готовність Збройних Сил України до сучасних
воєнних загроз та викликів.
розуміє принципи діяльності під час проведення гуманітарних операцій;
обґрунтовує
участь України в миротворчих
операціях;
характеризує формати відносин
Україна – НАТО та структурами європейської системи колективної безпеки.
має уявлення
про діяльність НАТО та курс України на вступ до альянсу
|
Система світової колективної безпеки.
Поняття національної безпеки держави. Система
національної безпеки України.
Структура воєнної організації держави та її
керівництво.
Національні інтереси України та загрози національній
безпеці. Воєнна доктрина України
Розвиток національних Збройних Сил та інших
військових формувань України - необхідна умова забезпечення могутності
української держави.
Міжнародне військове співробітництво та участь
збройних формувань України в
миротворчих місіях ООН. Формати відносин Україна – НАТО та структурами
європейської системи колективної безпеки. Перспективи вступу України в НАТО.
|
|
Розділ 2. Збройні Сили України на захисті Вітчизни
|
||
Тема 1. Нормативно-правова база з військових
питань. Військова
присяга та військова символіка України
|
||
Знаннєвий
компонент
називає
основні
закони України, що забезпечують обороноздатність держави; види військової
служби
розуміє
напрямки військово-професійної орієнтації учнів.
характеризує
особливості
підготовки військових кадрів для ЗСУ
володіє: правилами
прийому, порядком підготовки та вступу до Військових закладів.
розуміє: завдання служби за контрактом, альтернативної та їх відмінності;
знає: історію походження військової присяги, бойового
прапора, військової символіки збройних формувань України.
характеризує: текст військової
присяги, її історію, порядок прийняття та значення, походження бойового
прапора, військових відзнак та символіки України
пояснює: значення і порядок прийняття присяги.
характеризує: особливості бойових
прапорів військової частини, як символів честі, доблесті і слави.
має уявлення про бойовий прапор військової частини
|
Нормативно-правова база з військових питань. Законодавство України про
військову службу.
Структура та завдання Збройних сил України
Основні напрямки військово-професійної орієнтації учнів. Військові
навчальні заклади, правила прийому, порядок підготовки та вступу до них.
Історія походження
військової присяги, бойового прапора, військової символіки збройних формувань
України.
Військова присяга -
клятва на вірність українському народові, її значення і порядок прийняття.
Бойовий прапор військової частини – символ честі,
доблесті і слави.
|
|
Тема 2 Історія
розвитку українського війська
|
||
Знаннєвий
компонент
називає:
основні історичні етапи
розвитку українського війська
характеризує: історично-політичні умови формування Збройних
Сил України;
називає видатних військових лідерів українського народу
наводить приклади визначних воєнних подій, переможних
битв українського війська;
|
Додержавний давньослов'янський період або
Слов’янське військо – ( ІІІ – ІХ ст. н.е.);історія українського війська
періоду Київської Русі; історія українського війська періоду козаччини;
Українські військові формування та участь українців у військових подіях
ХХ століття. ЗСУ незалежної України до 2014 року. Нова українська армія
2014-2017; видатні
військові лідери українського народу
|
|
Тема 3 Основи міжнародного гуманітарного права
|
||
Знаннєвий
компонент
знає: основні поняття та терміни міжнародного гуманітарного права; правила
поведінки солдата в бою; міжнародні розпізнавальні знаки; принципи діяльності
під час проведення гуманітарних операцій;
вміє розпізнавати особи та об’єкти які
знаходяться під захистом МГП;
розуміє:
особливості ведення воєнних дій
з врахуванням норм МГП; механізм та
види юридичної відповідальності за порушення норм МГП;.
характеризує
заборонені методи та засоби
ведення воєнних дій.
|
Об’єктивна необхідність
урегулювання ведення бойових дій за
допомогою міжнародного гуманітарного права.
Особливості ведення воєнних дій
з врахуванням норм МГП. Заборонені засоби та методи ведення воєнних дій.
Правила застосування норм МГП
щодо розпізнавання осіб та об’єктів.
Міжнародний правовий захист
жертв війни та цивільних об’єктів. Захист дітей та жінок в МГП.
Запобігання порушення норм МГП.
|
|
Розділ ІІІ. Статути Збройних сил України
|
||
Тема 1. Військовослужбовці та стосунки між ними. Військова дисципліна
|
||
Знаннєвий компонент
Учень (учениця):
називає:
статути Збройних сил України,
основні їх вимоги;
розуміє: військові звання і знаки розрізнення;
обґрунтовує: поняття військова ввічливість, статутні,
нестатутні відносини.
має уявлення:про порядок звернення до начальників, віддання і
виконання наказів
характеризує:правила військової ввічливості і поведінки військовослужбовців.
характеризує: поняття щодо суті і значення військової
дисципліни;
пояснює: обов’язки військовослужбовців з дотримання
військової дисципліни; заохочення та стягнення, що накладаються на солдат
(матросів), сержантів (старшин);
наводить
приклад щодо заохочення та стягнення,
що накладають на солдат.
|
Поняття про військові статути. Військові звання і
знаки розрізнення. Начальники та
підлеглі, старші та молодші, їх права і обов'язки.
Дотримання військовослужбовцями статутних
взаємовідносин. Правила військової ввічливості і поведінки
військовослужбовців. Порядок звернення до начальників, віддання
і виконання наказів.
Військова дисципліна, її суть і значення.
Обов'язки військовослужбовців з дотримання військової дисципліни. Заохочення
та стягнення, що накладають на солдат
(матросів), сержантів (старшин).
|
|
Тема
2. Організація внутрішньої служби
|
||
Учень (учениця):
характеризує: розпорядок дня військової частини та його
значення для виконання заходів повсякденної діяльності, побут особового
складу підрозділів; призначення добового наряду роти;
знає: основні положення внутрішньої служби;
|
Розподіл часу і повсякденний
порядок. Розпорядок дня та його значення для виконання основних заходів
повсякденної діяльності навчання й побуту особового складу підрозділів.
|
|
Розділ ІV . Стройова підготовка
|
||
Тема 1. Стройові прийоми і рух без зброї
|
||
Знаннєвий
компонент
характеризує: строї та їх елементи;
розуміє: обов’язки солдата перед шикуванням і в строю;
попередні та виконавчі команди;
має
уявлення: про виконання команд
"Ставай", "Рівняйсь", "Струнко",
"Вільно".
Діяльнісний компонент
виконує: стройове положення,
повороти на місці.
дотримується:стройових положень під час поворотів.
дотримується команд, які подає учитель.
здійснює рух стройовим і похідним кроком.
бере
участь у виконанні руху стройовим і
похідним кроком.
має
уявлення про рух стройовим і похідним
кроком.
виконує: повороти під час руху.
характеризує: дії які виконуються в поворотах під час руху.
бере участь:в тренування у виконанні стройових прийомів і руху
без зброї.
дотримується: заходів безпеки під час виконання стройових прийомів.
має
уявлення: про виконання
стройових прийомів і руху без зброї.
|
Строї та їх елементи. Обов’язки
військовослужбовця перед шикуванням і в строю. Попередня та
виконавча команди. Виконання команд "Ставай", "Рівняйсь",
"Струнко", "Вільно".
Стройове положення. Повороти
на місці.
Рух стройовим і похідним кроком.
Повороти під час руху.
Виконання стройових прийомів і руху без зброї.
|
|
Тема 2. Строї, відділення
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
здійснює шикування відділення в розгорнутий і похідний
строї;
виконує розмикання та змикання у складі відділення;
виконує дії під час перешикування відділення з однієї
шеренги у дві і навпаки;
рухається у складі відділення стройовим та похідним кроком
|
Шикування відділення в розгорнутий і похідний
строї. Розмикання і змикання відділення.
Перешикування відділення з однієї шеренги у дві і
навпаки.
Рух відділення стройовим і похідним кроком.
|
|
Розділ ІV. Вогнева підготовка
|
||
Тема 1 Стрілецька
зброя та поводження з нею
|
||
Знаннєвий
компонент
називає основні етапи розвитку стрілецької зброї.
має уявлення про історію українського зброярства
називає та розрізняє
види сучасної стрілецької зброї (пістолети, гвинтівки. автомати, кулемети,
гранатомети).
має уявлення про принцип дії та
бойові властивості стрілецької зброї
має уявлення про постріл та ліню
прицілювання, правильну роботу на спусковому гачку
знає
прийоми і правила стрільби із
стрілецької зброї;
виконує прийоми стрільби із стрілецької зброї;
вміє призначати вихідні дані для
стрільби та розуміє корегування стрільби.
Знає види бойових положень для
стрільби (стоячи, з коліна, лежачи)
виконує дії під час приготування до стрільби, проведення і
припинення вогню;
види бойових положень для стрільби (стоячи, з коліна, лежачи)
називає постріл і його періоди.
вміє виконувати постріл
здійснює спостереження за полем бою, вибирає цілі для обстрілу.
вміє
призначати вихідні дані для стрільби та розуміє коректуру стрільби.
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
характеризує: бойові властивості та загальну будову автомата;
порівнює основні характеристики сучасної стрілецької
зброї;
має
уявлення про призначення, загальну будову та бойові
властивості автомата.
пояснює принцип роботи автоматичної зброї;
дотримується: заходів безпеки під час розбирання автомата.
називає основні частини і механізми автомата.
розпізнає основні частини автомата;
називає призначення частин та механізмів автомата.
характеризує: порядок чищення, змащення і зберігання зброї.
володіє навичками: підготовки автомата до
стрільби.
характеризує: дії під
час підготовки автомата до
стрільби.
вказує: можливі затримки і несправності під час стрільби і способи їх усунення.
характеризує: затримки і несправності під час стрільби.
має уявлення: про затримки під час стрільби.
виконує: неповне розбирання та складання автомату.
вказує: загальну будову пневматичної та малокаліберної гвинтівок та гладко
ствольної рушниці.
знає загальну
будову пневматичної гвинтівки та гладко ствольної рушниці
пояснює тактико-технічну характеристики
пневматичної та малокаліберної гвинтівки.
вказує правила з основ стрільби з пневматичної гвинтівки.
Діяльнісний компонент
виконує вправи стрільб, передбачені
програмою та нормативи з вогневої підготовки;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки під час стрільби.
Знаннєвий
та діяльнісний компонент
Учень
(учениця):
називає
основні види боєприпасів до
стрілецької зброї; основні елементи бойового патрону.
порівнює основні характеристики патронів
знає калібри та види боєприпасів
виконує: спорядження магазину патронами
і порядок зарядження автомата.
Знаннєвий
компонент
називає
основні положення інструкції із
заходів безпеки при поводженні зі зброєю
Ціннісний компонент
дотримується правил
безпеки при поводженні зі зброєю і боєприпасами
Знаннєвий компонент.
називає основні види мінно-вибухових пристроїв.
має уявлення про будову та принцип дії мінно-вибухових
пристроїв.
називає алгоритм дій при виявленні мінно-вибухового
пристрою.
|
Історія розвитку та класифікація стрілецької
зброї.
Історія українського зброярства. Озброєння іноземних армій.
Сучасна стрілецька зброя. ЇЇ класифікація,
бойові властивості, принцип дії.
Основи стрільби зі стрілецької
зброї. Прийоми та правила стрільби зі стрілецької зброї. Поняття постріл.
Лінія
прицілювання (цілик, мушка, мішень).
Правила
та одноманітне прицілювання.
Прийоми
стрільби (вогневі тренування). Положення під час стрільби з місця (лежачи, з
коліна, стоячи) та в русі. Вибір і зайняття правильної позиції для стрільби.
Правила стрільби.
Спостереження за полем бою,
вибір цілі для обстрілу. Призначення вихідних установок
(вибір прицілу і точки прицілювання). Правильна робота на спусковому
гачку. Вибір моменту для відкриття вогню. Ведення вогню, спостереження за його результатами. Корегування стрільби.
Призначення та бойові властивості автоматів.
Поняття про устрій автоматичної зброї та роботу
її частин та механізмів.
Підготовка автомата до стрільби.
Можливі затримки і несправності під час стрільби
і способи їх усунення.
Порядок неповного розбирання і збирання та
обслуговування.
Тренування у неповному розбиранні та складання
автомату.
Міри безпеки при поводженні зі зброєю
Малокаліберна і пневматичні гвинтівки та гладко ствольна
рушниця. Загальна будова малокаліберної
і пневматичної гвинтівок та їх характеристика.
Загальна будова помпових та полу автоматичних
гладко ствольних рушниць.
Основи стрільби з пневматичної гвинтівки. Помилки
при стрільбі з гвинтівки та їх усунення.
Стрільба з пневматичної гвинтівки.
Загальна будова та види боєприпасів до
стрілецької зброї. Маркування боєприпасів
Спорядження магазину патронами і порядок
зарядження автомата.
Заходи безпеки при поводженні зі зброєю і
боєприпасами.
Мінно-вибухові пристрої. Класифікація, принципи
дії, алгоритм дій при виявленні.
|
|
Розділ V. Тактична підготовка
|
||
Тема 1. Основні риси
загальновійськового бою
|
||
Знаннєвий
та діяльнісний компонент
розуміє:
що
таке бій.
має
уявлення: про
бій.
вказує
види вогню та маневру
пояснює: необхідність якісної підготовки екіпіровки та
особистої зброї солдата до ведення бойових дій;
вміє: припасовувати елементи екіпіровки.
|
Поняття про бій.
Види вогню та маневру, їх значення
в бою.
Основні види та риси ведення бою.
Особиста зброя та екіпіровка
солдата.
|
|
Тема 2 Індивідуальні дії солдата та
взаємодії у складі двійок та трійок
|
||
Знаннєвий та діяльнісний
компонент
Учень (учениця):
називає види носіння зброї (вільне, тактичне та приближення до
цілі)
розуміє
види носіння зброї (вільне, тактичне та приближення до
цілі)
виконує
види носіння зброї (вільне, тактичне та приближення до
цілі); переповзання (напівкарачки, по-пластунськи, щільне переповзання); перехід; перебігання.
знає як виконувати нанесення гриму та маскування зброї;
називає вимоги до організації місця для ведення вогню і
спостереження, види інженерних загороджень та їх демаскуючі ознаки; способи
пересування на полі бою;
знає, як вибирати вогневу позицію та обладнувати її, вести спостереження у
заданому секторі, визначати розташування цілей відносно орієнтирів,
доповідати про результати спостереження;
вказує: завдання,
прийоми і способи дій солдата на полі бою у складі бойової групи.
пояснює: дії солдата на
полі бою у складі бойової групи.
називає склад бойової групи (двійки, трійки).
розуміє
обов’язки солдата в бою у складі бойової групи;
виконує
способи пересування на полі
бою,
оволодіває прийомами і способами знищення противника в бою у складі бойової групи;
знає особливості дій солдата у складі бойових груп.
|
Види носіння зброї (вільне, тактичне та приближення до
цілі)
Пересування
одиночно бійця на полі бою: переповзання (напівкарачки, по-пластунськи, щільне
переповзання); перехід; перебігання.
Використання укриття на полі бою та рельєфності поверхні землі.
Нанесення
гриму.
Маскування зброї.
Поняття про вогневу позицію в обороні. Вимоги до вибору місця для ведення
вогню і спостереження. Послідовність обладнання і маскування окопу для
стрільби лежачи. Вибір місця для ведення спостереження. Способи вивчення
місцевості, виявлення цілей та доповідь про їх знаходження.
Склад бойової
групи (двійки, трійки). Розподіл обов’язків між військовослужбовцями та їх
взаємодія у бойовій групі.
Порядок дій у складі бойових груп.
|
|
Тема 4. Основи військової
топографії
|
||
Знаннєвий та діяльнісний
компонент
Учень (учениця):
характеризує поняття орієнтування на місцевості;
має
уявлення про визначення сторін горизонту
за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами;
розуміє значення орієнтування на місцевості.
пояснює порядок орієнтування на місцевості, рух за
азимутом та яким чином здійснюється обхід перешкод;
визначає сторони горизонту та азимут за предметами на
місцевості;
визначає відстані на місцевості за топографічною картою,
сторони горизонту та азимут за предметами на місцевості; визначає абсолютні і
відносні висоти та зони видимості; складає опис місцевості;
обґрунтовує необхідність знання основ топографії для
виконання бойового завдання;
вміє користуватись та рухатись на місцевості за
компасом і топографічною картою, навігатором.
|
Суть орієнтування на місцевості.
Визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками,
місцевими предметами.
Азимут магнітний і його визначення. Визначення азимута на місцевий
предмет і напрямку руху за азимутом.
Складання опису місцевості.
Спосіб горизонталей як основний
спосіб зображення рельєфу на топографічних картах. Висота перерізу рельєфу.
Визначення абсолютних і
відносних висот за топографічною картою. Визначення зон видимості.
|
|
Розділ VІ. Прикладна фізична підготовка
|
||
Тема 1. Силова підготовка та подолання перешкод
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
характеризує особливості: бігу, подолання горизонтальних і вертикальних
перешкод;
має уявлення про техніку бігу по
пересіченій місцевості
долає перешкоди різними
способами;
Ціннісний
компонент:
дотримується
правил безпеки під час занять з
прикладної фізичної підготовки
|
Біг по пересіченій місцевості (до
|
|
Тема 2. Основи самозахисту
|
||
пояснює вправи і прийоми самозахисту із зброєю та без
зброї;
координує свої рухи та захищається в залежності від
обставин;
дотримується
правил безпечної поведінки під час
опрацювання вправ і прийомів самозахисту;
|
Розучування і тренування вправ без зброї: стійки, рухи вперед та назад,
удари рукою на місці та русі
Захист від ударів рукою та ногою.
Розучування і тренування прийомів без зброї: прийоми самострахування, захвати
та звільнення від них, больові прийоми.
|
|
Розділ VІІ. Основи цивільного захисту
|
||
Тема 1. Надзвичайні ситуації мирного та
воєнного часу та загроза їх виникнення
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
називає
основні положення
нормативно-правової бази цивільного захисту та міжнародні розпізнавальні
знаки; складові єдиної державної системи цивільного захисту
пояснює важливість знань основ
цивільного захисту. |
Єдина
державна система цивільного захисту та її складові. Законодавче та
нормативно-правове забезпечення її функціонування.
|
|
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і
соціально-політичного характеру
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
характеризує причини виникнення надзвичайних ситуацій, їх
вплив на довкілля та безпеку життєдіяльності людини,
називає види; загальні ознаки та рівні
надзвичайних ситуацій;
оцінює обстановку в надзвичайних ситуаціях та визначає заходи, щодо
попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження;
наводить приклади виникнення надзвичайних ситуацій на
Україні та за її межами; потенційно небезпечні об’єкти міста (району)
пояснює негативний вплив надзвичайних ситуацій на
довкілля та життєдіяльність людини;
дотримується
правил безпечної поведінки при
виникненні надзвичайних ситуацій
|
Причини виникнення та класифікація надзвичайних
ситуацій.
Загальні ознаки надзвичайних ситуацій. Рівні надзвичайних ситуацій.
Джерела небезпечних ситуацій у військовий час. Надзвичайні ситуації, які
характерні для регіону, їх наслідки для життєдіяльності населення та
суб’єктів господарювання. Потенційно небезпечні об’єкти міста (району) та їх
коротка характеристика. Попередження виникнення можливих надзвичайних
ситуацій.
|
|
Розділ VІІІ. Домедична допомога
|
||
Тема 1. Базова підтримка життя
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
знає алгоритм
дій з постраждалим без свідомості
володіє основними правилами проведення реанімації
знає порядок проведення реанімації.
володіє маніпуляціями відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів
вміє проводити непрямий масаж серця і штучне дихання
знає як користуватись автоматичним зовнішнім дефібрилятором.
вміє розмістити постраждалого без свідомості у
відновлювальну позицію
Ціннісний компонент
дотримується
правил безпеки під час реанімаційних
заходів.
|
Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця. Алгоритм дій.
Основні правила та порядок проведення реанімації.
Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів – западання язика,
нижньої щелепи, слизу, води тощо – та відкриття верхніх дихальних шляхів
(підняти підборіддя та висунути нижню щелепу).
Штучне дихання – його різновиди, методика та техніка проведення штучної
вентиляції легенів.
Непрямий масаж серця, як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної
системи, методика його виконання.
Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятору.
Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.
|
|
Тема 2. Надання
домедичної допомоги при кровотечах
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
знає види кровотеч; основні принципи невідкладної допомоги
дотримується правил особистої безпеки
знає алгоритм дій при кровотечі
вміє розпізнати кровотечу, що загрожує життю
розуміє важливість негайної реакції на кровотечу, що
загрожує життю
знає способи зупинки кровотечі
застосовує прямий тиск на рану
володіє технікою накладання турнікета на верхні та нижні кінцівки.
вміє проводити тампонування рани
володіє
методами виносу та переміщення
поранених
Ціннісний
компонент:
дотримується правил
безпеки під час надання домедичної допомоги при кровотечах.
|
Види кровотеч. Неконтрольована кровотеча найбільш поширена причина
серед попереджуваних смертей після
травматичного ушкодження.
Алгоритм дій при кровотечі.
Техніка застосування прямого тиску на рану
Техніка накладання турнікета на
верхні та нижні кінцівки.
Техніка тампонування рани.
Техніка накладання давлячої пов’язки.
Техніка виносу поранених.
|
|
11 КЛАС, група юнаків (дівчата за їх власним
бажанням)
Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
1
|
2
|
|
Розділ V. Вогнева підготовка
|
||
Тема 2. Ведення вогню з місця
по нерухомих цілях і цілях, що з’являються
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
називає: основні заходи
безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі.
пояснює організацію і порядок проведення стрільби з автомата.
характеризує правила влучності під час стрільби.
визначає точки прицілювання.
вміє виготовлятися до стрільби,
лежачи з упору.
бере участь у одноманітності прицілювання,
вирішує завдання на визначення прицілу і точки прицілювання.
пояснює умови виконання вправ стрільби
з пневматичної гвинтівки.
здійснює виконання вправ стрільби з
пневматичної гвинтівки.
вказує особливості стрільби з пневматичної гвинтівки.
узагальнює знання з будови автомата.
здійснює тренування вправ стрільби з
пневматичної гвинтівки.
|
Основні заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому
стрільбищі. Організація і порядок проведення стрільби з автомата.
Влучність
стрільби. Вибір цілі, прицілу та точки прицілювання.
Підготовка упора, виготовлення до стрільби, лежачи з упору.
Тренування у одноманітності прицілювання, вирішення завдань на визначення
прицілу і точки прицілювання.
Умови виконання вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
Виконання вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
Удосконалення знань з будови автомата.
Тренування вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
|
|
Тема 3. Ручні осколкові гранати та поводження з
ними
|
||
Знаннєвий та діяльнісний
компонент
Учень (учениця):
називає бойові властивості ручних гранат.
характеризує
загальну будову і принцип дії
ручних осколкових гранат;
пояснює порядок огляду і підготовки гранат до застосування.
розпізнає імітаційні та бойові гранати;
виконує: метання ручних осколкових
гранат з різних положень та позицій.
володіє: навичками
під час метання ручних осколкових гранат з різних
положень та позицій.
називає заходи безпеки під час поводження з ручними гранатами
Ціннісний
компонент:
дотримується правил безпеки при метанні гранат;
виконує першу вправу з метання ручних гранат
|
Призначення, бойові властивості, загальна будова
і принцип дії ручних гранат. Порядок огляду і підготовки гранат
до застосування.
Заходи безпеки під час поводження з ручними
гранатами. Вивчення прийомів і правил метання ручних гранат.
Виконання першої вправи з метання ручних гранат.
|
|
Розділ V. Тактична підготовка
|
||
Тема 3. Дії солдата у складі бойових груп
|
||
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень (учениця):
вказує: завдання,
прийоми і способи дій солдата на полі бою у складі бойової групи.
пояснює: дії солдата на
полі бою у складі бойової групи.
називає склад бойової групи малі тактичні групи (до 8 чоловік).
розуміє
обов’язки солдата в бою у складі бойової групи;
знає бойові порядки та їх
використання під час руху
виконує способи пересування на полі бою (колона, шахматка клин, ланцюг), у тому
числі у складі малої
тактичної групи (до 8 чоловік).
оволодіває прийомами і способами знищення противника в бою у складі бойової групи;
знає особливості дій солдата у складі бойових груп.
|
Завдання, прийоми
і способи дій солдата на полі бою у складі бойової групи.
Склад бойової групи (малі тактичні групи (до 8
чоловік).
Розподіл обов’язків між військовослужбовцями та їх взаємодія у бойовій
групі.
Порядок дій у складі бойових груп.
Бойові
порядки та їх використання під час руху
|
|
Розділ VІІ. Основи цивільного захисту
|
||
Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях
|
||
Знаннєвий компонент
Учень (учениця):
характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних
ситуаціях, призначення та будову основних засобів індивідуального захисту органів
дихання та шкіри, сигнали і порядок оповіщення населення про виникнення
надзвичайних ситуацій і порядок дій при цьому, способи проведення евакуації
населення;
вміє
користуватися основними засобами
індивідуального захисту органів дихання та шкіри.
класифікує обладнання та пояснює порядок використання
інженерних споруд для захисту населення;
характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних
ситуаціях, способи проведення евакуації населення;
вміє
користуватися медичними засобами захисту
(аптечка індивідуальна, індивідуальний
протихімічний пакет (ІПП), пакет перев’язувальний індивідуальний(ППІ);
пояснює правила безпеки під час захисту населення в
надзвичайних ситуаціях,
характеризує способи проведення евакуації населення;
виконує алгоритм підготовки населення до евакуаційних
заходів та розміщення населення.
|
Основні принципи щодо захисту населення.
Повідомлення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій та постійного
його інформування про наявну обстановку. Навчання населення вмінню застосовувати засоби індивідуального захисту і
діяти у надзвичайних ситуаціях. Укриття людей у сховищах, медичний,
радіаційний та хімічний захист, евакуація населення з небезпечних районів.
Спостереження та контроль за ураженістю навколишнього середовища, продуктів
харчування та води радіоактивними, отруйними, сильнодіючими отруйними
речовинами та біологічними препаратами.
Порядок дій в умовах особливого періоду, під час артилерійського обстрілу, у
натовпі, у разі виявленні підозрілого предмету.
Надання екстреної психологічної допомоги (самодопомоги)
при перебуванні в екстрених ситуаціях
Складання та вміст тривожної валізи на
випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд (підвалів,
погребів тощо).
Види
терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних
проявів та дії населення в умовах
надзвичайних ситуацій, пов’язаних з
можливими терористичними проявами
|
|
Тема 4 Основи рятувальних та інших невідкладних робіт
|
||
Учень (учениця):
характеризує порядок проведення рятувальних та інших
невідкладних робіт;
|
Характеристика зон стихійного лиха (ураганів,
затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження
тощо). Сутність, зміст і послідовність виконання рятувальних та інших
невідкладних робіт. Заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних
робіт. Заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт. Розшук уражених у
завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. Способи рятування людей
з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель з використанням
табельних і підручних засобів. Рятування людей із завалених і пошкоджених
захисних споруд.
|
|
Розділ VІІІ. Домедична допомога
|
||
Тема 1. Базова підтримка життя
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
знає алгоритм дій з постраждалим без свідомості
володіє основними правилами проведення реанімації.
знає порядок проведення реанімації.
володіє маніпуляціями відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів
вміє проводити непрямий масаж серця і штучне дихання
знає як користуватись автоматичним зовнішнім
дефібрилятором.
вміє розмістити постраждалого без свідомості у
відновлювальну позицію
Ціннісний компонент
дотримується
правил безпеки під час реанімаційних
заходів.
|
Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця. Алгоритм дій.
Основні правила та порядок проведення реанімації.
Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів – западання язика,
нижньої щелепи, слизу, води тощо – та відкриття верхніх дихальних шляхів
(підняти підборіддя та висунути нижню щелепу) Штучне дихання – його
різновиди, методика та техніка проведення штучної вентиляції легенів.
Непрямий масаж серця, як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної
системи, методика його виконання.
Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятору.
Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.
|
|
Тема 2. Контроль кровотечі
|
||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень (учениця):
знає:
види
кровотеч; основні принципи невідкладної допомоги
дотримується правил особистої безпеки
знає алгоритм дій при кровотечі
вміє розпізнати кровотечу, що загрожує життю
розуміє важливість негайної реакції на кровотечу, що
загрожує життю
знає способи зупинки кровотечі
застосовує прямий тиск на рану
володіє технікою накладання турнікета на верхні та нижні кінцівки.
вміє проводити тампонування рани
володіє
методами виносу та переміщення
поранених
Ціннісний
компонент:
дотримується
правил безпеки під час надання
домедичної допомоги при кровотечах.
|
Види кровотеч. Неконтрольована кровотеча найбільш поширена причина
серед попереджуваних смертей після
травматичного ушкодження.
Алгоритм дій при кровотечі.
Техніка застосування прямого тиску на рану
Техніка накладання турнікета на
верхні та нижні кінцівки.
Техніка тампонування рани.
Техніка накладання давлячої пов’язки.
Техніка виносу поранених.
|
|
Тема 3. Надання допомоги пораненим в умовах бойових дій
|
||
Знаннєвий та діяльнісний
компонент
Учень (учениця):
розуміє особливості та
відмінності надання допомоги в цивільних і тактичних умовах.
розрізняє етапи надання
допомоги в умовах бойових дій.
дотримується плану дій під
час надання допомоги під активним вогнем супротивника.
вміє розпізнати ознаки кровотечі,
що загрожує життю.
володіє
методами виносу та переміщення поранених та вміє
зупинити кровотечу, що загрожує життю, на етапі надання допомоги під активним
вогнем противника.
знає алгоритм дій на етапі
допомоги в зоні тактичних умов.
володіє технікою зупинки
кровотеч, що загрожують життю.
володіє маніпуляціями відновлення прохідності верхніх
дихальних шляхів
вміє проводити повний огляд
грудної клітки та використовувати оклюзійні наклейки.
вміє розпізнати ознаки
напруженого пневмотораксу.
розуміє необхідність
виявлення та зупинки інших зовнішніх
кровотеч.
вміє розпізнати дві головні
ознаки геморагічного шоку в пораненого.
володіє технікою
накладання шин та застосування жорсткого щитка при травмі ока.
визначає необхідність
прийому набору пігулок для пораненого.
розуміє необхідність
заходів з попередження гіпотермії.
вміє розпізнати ознаки
черепно-мозкової травми.
розуміє важливість заповнення документації пораненого та підготовки до
евакуації.
|
Вступ до курсу тактичної медицини. Причини попереджуваних смертей при бойовій травмі. Етапи надання
домедичної допомоги
Надання допомоги на етапі під вогнем (CUF, Care Under Fire)
План дій на етапі під вогнем. Техніка виносу пораненого з небезпечної
зони
Ознаки життєзагрозливої зовнішньої кровотечі. Застосування турнікетів для
кінцівок. Само- і взаємодопомога
Надання домедичної допомоги в зоні тактичних
умов (TFC, Tactical Field Care)
Послідовність дій за алгоритмом «MARCH». Загальні
причини зміни стану свідомості.
Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Принцип
тампонування ран. Використання рекомендованих гемостатичних засобів.
Використання компресійної пов’язки. Прямий тиск на рану
Відновлення та забезпечення прохідності дихальних
шляхів. Виведення нижньої щелепи. Безпечне введення назофарингеального
повітроводу. Виязначення показань до проведення екстреної крікотиреотомії
Проникаючі поранення грудей. Огляд грудної клітки.
Використання герметизуючих (оклюзійних) наклейок. Поранення легень.
Напружений пневмоторакс
Повний огляд пораненого,
зупинка всіх інших видів зовнішніх кровотеч. Тактично значущі ознаки шоку в
поранених
Надання домедичної допомоги при переломах, опіках,
відмороженнях, проникаючому пораненні ока. Накладання шин. Застосування
жорсткого щитка при травмі ока. Загальновійськовий набір пігулок
Попередження гіпотермії та
виявлення ознак черепно-мозкової травми
Підготовка до евакуації.
Документація.
|
|
НАВЧАЛЬНО-ПОЛЬОВІ ЗБОРИ
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
||
Розділ ІV. Вогнева підготовка
|
|||
Знаннєвий та діяльнісний
компонент
Учень (учениця):
обґрунтовує основні правила стрільби;
здійснює тренування у одноманітності прицілювання.
здійснює вирішення завдань на визначення прицілу і точки прицілювання.
виконує вправи стрільб, передбачених
програмою, нормативи з вогневої підготовки (№ 1, 2, 3, 4, 5) та початкову
вправу стрільби з автомата бойовими патронами;
дотримується
правил безпеки під час стрільби.
називає основні заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та
на військовому стрільбищі.
пояснює заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі.
вказує
організацію
і порядок проведення стрільби з автомата.
здійснює Вибір цілі,
прицілу та точки прицілювання.
виконує підготовку упора, виготовлення до стрільби.
називає дії під час виготовлені до стрільби.
здійснює тренування у одноманітності прицілювання,
розуміє вирішення завдань на визначення прицілу і точки прицілювання.
називає умови виконання вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
здійснює виконання вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
узагальнює знання з будови автомата.
бере участь в тренуванні стрільби з пневматичної гвинтівки.
виконує: прийоми стрільби (вогневі тренування).
вміє виготовлятись до стрільби лежачі
знає
прийоми і правила стрільби із
стрілецької зброї;
визначає: вибір і зайняття місця для стрільби.
Вміє
виконувати положення автоматника під час
стрільби з місця і в русі в пішому порядку
бере
участь: у виготовленні до стрільби.
Ціннісний
компонент:
дотримується
правил безпеки при проведенні
стрільби зі стрілецької зброї;
|
Тренування у одноманітності прицілювання, вирішення завдань на визначення
прицілу і точки прицілювання.
Виконання початкової вправи
стрільби з автоматичної зброї. Удосконалення знань з будови автомата.
Основні заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому
стрільбищі.
Організація і порядок проведення стрільби з автомата.
Влучність
стрільби. Вибір цілі, прицілу та точки прицілювання.
Підготовка упора, виготовлення до стрільби, лежачи з упору.
Тренування у одноманітності прицілювання, вирішення завдань на визначення
прицілу і точки прицілювання.
Умови виконання вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
Виконання вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
Удосконалення знань з будови автомата.
Тренування вправ стрільби з пневматичної гвинтівки.
Прийоми стрільби (вогневі тренування).
Положення автоматника під час стрільби з місця і в русі в пішому порядку. Вибір і зайняття місця для стрільби.
Прийоми стрільби з автомата під час приготування до стрільби, проведення
і припинення стрільби. Тренування у
приготуванні до стрільби.
|
||
Розділ V. Тактична підготовка
|
|||
Тема 4. Дії солдата в бою у складі малих тактичних груп
|
|||
Знаннєвий та діяльнісний
компонент
Учень (учениця):
характеризує дії відділення в обороні, наступі та в
розвідувальному дозорі; дії солдат із початком вогневої підготовки в обороні,
під час застосування зброї масового ураження;
розуміє
Дії з початком вогневої
підготовки, відбиття атаки танків і
піхоти.
називає
Способи боротьби з авіацією
противника.
володіє способами подолання місцевості з уражувальними
факторами, з мінно-вибуховими загородженнями, дотримується при цьому правил
безпеки;
виконує Дії солдата у наступі.
здійснює висування на рубіж атаки, атака з подоланням мінно - вибухових та інших
інженерних перешкод
називає способи подолання ділянки місцевості з радіоактивним
зараженням.
розуміє дії розвідувального дозору.
виконує
дії по обладнанню та маскуванню
вогневої позиції, веденню спостереження, у пересуванні на місцевості у складі
підрозділу, огляду місцевості та місцевих предметів
називає дії дозорних під час огляду місцевості та місцевих предметів,
загороджень, мостів, різних перешкод. Дії в засаді.
знає бойові порядки та їх
використання під час руху.
вміє рухатися в колоні,
шах маткою, клином, ланцюгом.
|
Дії солдата в обороні. Вибір вогневої позиції, її інженерне обладнання та
маскування.
Ведення спостереження. Дії з початком вогневої підготовки, відбиття атаки танків і піхоти.
Способи боротьби з авіацією противника.
Дії під час застосування зброї масового ураження.
Дії солдата у наступі. Висування на рубіж атаки, атака з подоланням мінно
- вибухових та інших інженерних перешкод.
Подолання ділянки місцевості з радіоактивним зараженням.
Поняття про дії розвідувального дозору. Дії дозорних під час огляду
місцевості та місцевих предметів, загороджень, мостів, різних перешкод. Дії в
засаді.
Бойові порядки та їх використання під час руху.
|
||
Тема 5. Озброєння та бойова техніка військової
частини (підрозділу)
|
|||
Знаннєвий компонент
Учень (учениця):
характеризує озброєння та бойову техніку військової частини;
пояснює основи повсякденної життєдіяльності підрозділу (частини).
має
уявлення про Демонстрацію озброєння та
бойової техніки в дії.
|
Ознайомлення з озброєнням та бойовою технікою
військової частини (підрозділом), їх призначення, тактико-технічна
характеристика.
Демонстрація озброєння та бойової техніки в дії.
*- при неможливості проводити урок у військовій
частині, проходить ознайомлення з роботою призовного пункту у РВК або
здійснюється відвідування місць бойової слави.
|
||
Розділ VІІІ. Домедична допомога
|
|||
Тема Правила транспортування травмованих
|
|||
Діяльнісний компонент
Учень
(учениця):
вміє застосувати на практиці різні способи транспортування потерпілих
при різноманітних ушкодженнях.
|
Способи та правила транспортування потерпілих
при різноманітних ушкодження: перенесенням на руках, на
плечах, на спині, з використанням носильних лямок і підручних засобів, на
санітарних ношах.
|
||
Тема
Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу
|
|||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учениця
(учень):
вміє переводити пораненого в положення на боці
(животі);
володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба,
кінцівок, за допомогою спеціальних джгутів.
|
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу.
Переведення пораненого в положення на боці (животі).
Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.
Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок
(взаємодопомога).
Зупинка кровотечі за допомогою
спеціальних джгутів (самодопомога).
|
||
Тема Надання допомоги в секторі укриття
|
|||
Знаннєвий та
діяльнісний компонент
Учень
(учениця):
виконує
алгоритм первинного огляду
пораненого;
визначає
ознаки життя;
вміє накладати пов’язки на грудну
клітку, голову, живіт, джгут на кінцівки;
володіє навичками зупинки кровотечі з рани тулуба за
допомогою гемостатичних засобів та кровотечі з рани кінцівки за допомогою
спеціальних перев’язувальних пакетів
|
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття.
Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя.
Переведення в стабільне положення.
Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт. Накладання джгута на
кінцівки.
Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само-
та взаємодопомога).
Зупинка кровотечі з рани
кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів (само-та
взаємодопомога).
|
||
Додаток 1
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
1. Види оцінювання.
Основними видами оцінювання є: поточне; тематичне; підсумкове за семестр,
перший і другий рік навчання та навчально-польові заняття (збори).
Поточне оцінювання здійснюється на всіх
етапах навчальної діяльності у формах: опитування учнів на предмет засвоєння
навчального матеріалу; тестового контролю; виконання учнями нормативних
прийомів і вправ, письмових робіт; створення навчальних комп'ютерних (та іншого
виду) моделей бойових дій і надзвичайних ситуацій, навчальних макетів
(мішеней). Необхідність поточного оцінювання визначає викладач.
Тематичне оцінювання є обов'язковим для
кожного розділу, оскільки основною структурною одиницею предмета є тема. Оцінка
за тему виставляється шляхом узагальнення поточних оцінок за тему з урахуванням
оцінок за виконання нормативних прийомів і вправ, письмових робіт, за створені
навчальні моделі (макети).
Індивідуальна оцінка визначається:
- 12 балів - якщо не менше 50 % перевірених нормативів (прийомів,
вправ, завдань, питань) оцінюється - 12 балів, а решта - не нижче 9 балів;
- 11 балів - якщо не менше 50 % перевірених нормативів (прийомів,
вправ, завдань, питань) оцінюється - 11 - 12 балів, а решта - не нижче 8 балів;
- 10 балів - якщо не менше 50 % перевірених нормативів (прийомів,
вправ, завдань, питань) оцінюється - 10 - 12 балів, а решта - не нижче 7 балів;
- 9 балів - якщо не менше 50 % перевірених
нормативів (прийомів, вправ, завдань, питань) оцінюється - 9 - 12 балів, а
решта - не нижче 6 балів;
- 8 балів - якщо не менше 50 % перевірених нормативів (прийомів,
вправ, завдань, питань) оцінюється - 8 - 12 балів, а решта - не нижче 5 балів;
- 7 балів - якщо не менше 50 % перевірених
нормативів (прийомів, вправ, завдань, питань) оцінюється - 7 - 12 балів, а
решта - не нижче 4 балів;
- 6 балів - якщо 50 % перевірених
нормативів (вправ, завдань, питань) оцінюється 6 - 12 балів та один з них - не
нижче 3 балів;
- 5 балів - якщо 50 % перевірених нормативів
(вправ, завдань, питань) оцінюється 5 - 12 балів та один з них - не нижче 2
балів;
- 4 бали - якщо 50 % перевірених
нормативів (вправ, завдань, питань) оцінюється 4 - 12 балів та один з них - не
нижче 1 - 3 бали;
- 3 бали - якщо два і більше нормативів
(прийомів, вправ, завдань, питань) оцінюється на 3 бали;
- 2 бали - якщо два і більше нормативів
(прийомів, вправ, завдань, питань) оцінюється на 2 бали;
- 1 бал - якщо два і більше нормативів
(прийомів, вправ, завдань, питань) оцінюється, як 1 бал.
Додаток 2
БЕЗПЕКА ЗАНЯТЬ
1. Загальні вимоги безпеки
під час проведення занять з
предмета
Безпека під час проведення занять
з предмета забезпечується їх чіткою організацією, суворим дотриманням заходів
безпеки, які визначаються статутами, курсом стрільб, відповідними керівництвами
та настановами.
Керівники навчальних закладів
зобов’язані вживати заходів щодо попередження загибелі та травмування учнів,
встановлювати необхідні вимоги безпеки під час роботи з озброєнням та
військовою технікою, під час здійснення маршу в район занять, проведення
занять, стрільб, спеціальних занять і робіт, своєчасно доводити ці вимоги до
учнів та добиватися їх суворого виконання.
Перед початком занять керівник
навчального закладу зобов'язаний
особисто впевнитись, що для цього створені безпечні умови, учні засвоїли
вимоги безпеки та мають достатні практичні навички щодо їх виконання.
Відповідальність за дотримання
учнями вимог безпеки на заняттях несуть викладачі предмета. Вони зобов’язані:
- вивчити з учнями вимоги безпеки
під час проведення занять, прийняти заліки зі знання цих вимог та забезпечити
постійний контроль за їх дотриманням;
- перевірити справність
озброєння, військової та іншої техніки, яка виводиться (вивозиться) на заняття,
звернувши особливу увагу на знання
учнями правил поводження з ними;
- перевірити справність та припасування одягу (обмундирування),
спорядження й засобів індивідуального захисту учнів з урахуванням пори року;
- під час проведення занять на
військовій техніці, з озброєнням, у лісистій місцевості, під час розташування
табором та в інших пожежонебезпечних місцях вимагати від учнів суворого
дотримання вимог пожежної безпеки;
- визначати маршрути руху у
пішому порядку (маршрути руху машин) та порядок пересування (перевезення) учнів
до місць проведення занять;
- на заняттях використовувати
тільки технічно справне навчальне обладнання, зразки озброєння та військову
техніку.
2. Вимоги безпеки
під час проведення занять у кабінеті
Безпека учнів під час занять у
кабінеті предмета забезпечується
постійним і неухильним дотриманням планів проведення занять, грамотною
експлуатацією обладнання кабінету, а також визначених викладачем заходів
безпеки.
До роботи з проекційною та
відеоапаратурою, іншими апаратними засобами допускаються лише викладач та учні,
які мають відповідні навички роботи з нею.
На заняттях зі зброєю –
перевіряти її справність, переконатися у відсутності гострих задирок, заклинень
та інших причин травматизму учнів. Обов’язково перевіряти зброю на
розрядженість.
Забороняється проводити заняття з
електрообладнанням без вентиляції, встановлення захисних загороджень і
протипожежного обладнання та якщо учні не склали залік з правил електробезпеки.
Вимагати особливої обережності в роботі з бензином, антифризом та іншими
речовинами, які легко займаються чи є
отруйними речовинами, а також під час роботи з індикаторними трубками
військового приладу хімічної розвідки.
Не допускати миття рук, деталей та одягу етилованим бензином.
У випадку проведення в кабінеті
вправ початкових стрільб з пневматичної гвинтівки дотримуватися вимог безпеки
для стрільби у стрілецькому тирі.
3. Вимоги безпеки
під час проведення занять на місцевості
Місцевість для занять
обмежується. Обмежена ділянка місцевості доводиться до тих, хто навчається, при
необхідності та за умов виконання вправ її межі позначаються попереджувальними
знаками (позначками).
Використання холостих патронів на
заняттях дозволяється тільки військовослужбовцям і викладачу предмета. Стрільбу
холостими патронами дозволяється вести тільки з бойової зброї.
Метання навчальних гранат
дозволяється, коли в радіусі не менше 100 від рубежу метання відсутні люди та
об’єкти, що підлягають небезпеці.
Категорично забороняється:
- брати в руки вибухонебезпечні предмети;
- використовувати бойові патрони
на тактичних заняттях;
- проводити імітаційну стрільбу
різного виду патронами з навчальної і
саморобної зброї.
Виявлені в учнів вибухонебезпечні
предмети підлягають негайному вилученню.
4. Вимоги безпеки
під час проведення стрільб у стрілецькому тирі
До навчальних стрільб у
стрілецькому тирі допускаються учні, які пройшли інструктаж з вимог безпеки
під час стрільб та склали заліки, результати яких зафіксовано у журналі, знають
матеріальну частину зброї та можуть нею користуватися.
Під час навчальних стрільб у
стрілецькому тирі потрібно дотримуватись наступних правил поведінки та вимог
безпеки:
- без дозволу керівника учні не
повинні: заходити до приміщення тиру; брати до рук зброю; виносити боєприпаси
та зброю з приміщення тиру; заряджати та розряджати зброю; проводити підготовку
до стрільби (прицілюватися); проводити стрільбу.
Забороняється:
- перебування учнів у приміщенні
стрілецького тиру без викладача предмета
або керівника стрілецького гуртка (далі — керівник);
- спрямовувати зброю в сторону
від мішеней, наводити її на людей;
- брати зброю чи підходити до неї
без команди.
Вимоги безпеки перед початком
навчальних стрільб у стрілецькому тирі
Перед початком навчальних стрільб
керівник повинен перевірити:
- знання учнями вимог безпеки при стрільбі;
- знання учнями вимог безпеки при стрільбі;
- справність зброї, наявність
боєприпасів та мішеней;
- стан приміщення стрілецького
тиру, стан освітлення та обладнання.
Керівник повинен забезпечити
належну поведінку і безпеку учнів на вихідному рубежі та безпечне проведення
стрільб на вогневому рубежі.
Вимоги
безпеки під час проведення навчальних стрільб
У приміщенні стрілецького тиру
можуть знаходитися тільки учні, зазначені у списку допущених до стрільб.
На вихідному рубежі керівник
роздає учням визначену кількість набоїв. Учні доповідають керівникові про їх
отримання та чекають подальших команд. Учні підходять до зброї тільки після
команди керівника «На вогневий рубіж кроком руш». Після команди керівника
«Заряджай» учні самостійно заряджають зброю та доповідають керівникові про свою
готовність. Учні проводять стрільбу тільки після команди керівника «По мішенях
— вогонь». Після закінчення стрільб учні самостійно розряджають зброю і
доповідають керівнику про їх закінчення. Керівник повинен оглянути зброю
кожного учня, який закінчив стрільбу. Тільки після того, як усі учні
повідомлять про закінчення стрільб, керівник дає команду «До мішеней кроком —
руш» та разом з учням підходить до мішеней, де проводиться аналіз результатів
стрільби кожного учня.
Вимоги безпеки після закінчення
навчальних стрільб
Після закінчення стрільб керівник
разом з командиром навчального взводу або старостою стрілецького гуртка
переносять зброю у спеціально відведене місце, де проводять її огляд, чищення
та змащування. Почищена зброя під наглядом керівника переноситься до кімнати її
зберігання. У журналах «Обліку відвідування» та «Обліку видачі боєприпасів»
керівник робить відповідні записи.
Вимоги
безпеки у разі виникнення надзвичайної ситуації
У разі виникнення надзвичайної
ситуації керівник негайно припиняє стрільби та виводить учнів з приміщення
стрілецького тиру.
Потерпілим надається домедична
медична допомога, викликається швидка медична допомога та інформується
адміністрація навчального закладу про виникнення надзвичайної ситуації.
4. Вимоги безпеки
під час проведення стрільб на військовому стрільбищі
Безпека під час стрільби досягається
чіткою організацією стрільб, точним дотриманням правил та вимог безпеки,
високою дисциплінованістю всіх військовослужбовців.
На кожній директрисі (військовому
стрільбищі) з урахуванням особливостей та місцевих умов розробляється і
вивішується на командному пункті та на дільничних пунктах управління інструкція
з вимог безпеки, яку повинен твердо знати особовий склад підрозділів, що
виводяться на стрільбу.
Учні, які не засвоїли правила та
вимоги безпеки, до стрільби та її обслуговування не допускаються.
Кожний учень повинен беззаперечно
та точно виконувати всі правила та вимоги безпеки під час стрільби.
Викладачі предмета відповідають
за точне виконання встановлених правил та вимог безпеки підпорядкованими
учнями.
Для забезпечення безпеки перед
кожною стрільбою виставляється оточення.
Пересування на полігоні
дозволяється лише по дорогах та в районах, які позначені начальником полігона.
Забороняється заходити
(заїжджати) на ділянки, де є снаряди, міни, бомби, вибухові речовини. Ці
ділянки є забороненими зонами з відповідними попереджувальними написами.
Забороняється торкатися снарядів,
мін, бомб, вибухових речовин, які не розірвалися, та предметів імітаційного
обладнання. Кожний снаряд, міну, бомбу, заряд вибухової речовини, що не
розірвалися, відразу ж після виявлення необхідно позначити покажчиком з
попереджувальним написом та повідомити начальника полігона.
З метою контролю за безпекою
стрільби та діями учнів, що стріляють, а також своєчасного попередження про
появу людей, тварин і транспортних засобів на мішеневих полях або у небезпечних
зонах місцевості, виявлення вибухів і місць падіння снарядів, що не розірвалися,
організовується спостереження. Спостерігачі забезпечуються оптичними приладами
(біноклями, стереотрубами) та планшетами. Кількість спостерігачів визначається
керівником стрільби на ділянці для надійного забезпечення спостереження.
Дозвіл на
відкриття вогню на директрисі (військовому стрільбищі, вогневому містечку) дає
старший керівник стрільби. Ведення вогню дозволяється тільки після підняття на
всіх ділянках та командному пункті червоних прапорів ВСП.
Стрільба негайно припиняється за
командою керівника або самостійно кожним стріляючим у разі:
появи людей, тварин і машин на
мішеневому полі, низьколітних апаратів, вертольотів над районом стрільби;
падіння снарядів (гранат) за
межами безпечної зони або поблизу бліндажа, у якому перебувають люди, та втрати
зв’язку з бліндажем;
доповіді або подання
встановленого сигналу з поста оточення про небезпеку продовження стрільби;
підняття білого прапора (ВСП,
ліхтарів) на командному пункті;
виникнення пожежі на мішеневому
полі та на території полігона;
втрати орієнтування тими, хто
стріляє;
Для негайного припинення вогню
тими, хто стріляє подається сигнал “Відбій”, а також подається команда: “Стій!
Припинити вогонь” та виставляється білий прапор (ВСП, ліхтар) замість
червоного. За командою “Стій! Припинити вогонь” ті, хто стріляє, припиняють
вогонь. Зброю розряджають. Зброю дозволяється заряджати тільки на рубежі
відкриття вогню. У вихідне положення
стріляючі повертаються тільки за командою керівника.
Категорично
забороняється:
заряджати
зброю бойовими та холостими набоями, а також бойовими та інертними гранатами до
сигналу “Вогонь” (команди керівника, командира);
направляти
зброю на людей, у бік або в тил стрільбища незалежно від того, заряджена вона
чи ні;
відкривати та
вести вогонь: з несправної зброї, несправними боєприпасами або боєприпасами,
які не передбачені таблицями стрільби для цієї системи; за межі небезпечних
напрямків стрільби; при піднятому білому прапорі на командному (дільничному)
пункті та укриттях (бліндажах): по бліндажах, незалежно від того, перебувають у
них люди чи ні, а також по інших спорудах (вишках, тригонометричних пунктах та
декоративному обладнанню); у разі втрати
зв’язку з керівником стрільби;
залишати де б
то не було заряджену зброю або
передавати її іншим особам; залишати на вогневій позиції (місці для
стрільби) індивідуальну зброю без команди
керівника стрільби.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Залиште, будь ласка, свій коментар, відгук, зауваження тощо. Щиро дякую!