30.08.17

Проект програми «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»


 для навчальних закладів системи загальної середньої освіти

вивчення предмета дівчатами (юнаками, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи військової справи) 






Вклад предмета «Захист Вітчизни» у формування ключових компетентностей (дівчата)

з/п
Ключові компетентності
Компоненти
1
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовою
Уміння:
володіти мовною базою, оперуючи якою можна реалізувати будь-яку ситуацію спілкування на медико-санітарну тематику;
доречно поєднувати вербальні та невербальні засоби спілкування відповідно до мети, ситуації мовлення, тобто сформованість комунікативних навичок на заняттях із предмету «Захист Вітчизни» («Основи медичних знань»);
брати участь у полілогах і діалогах, вести монолог з проблемних тем предмету;
знаходити, вибирати, сприймати, аналізувати і використовувати інформацію медико-санітарного спрямування;
оцінювати комунікативну ситуацію і приймати професійне рішення та планувати комунікативні дії.
Ставлення:
здатність розуміти та використовувати різні складові національної культури (традиції, ритуали, звичаї, соціальні стереотипи) під час заходів військово-патріотичного виховання;
усвідомлення значення домедичної підготовки для розвитку патріотичної особистості;
шанування державних символів України, які концентровано виражають провідну роль нації у становленні власної держави.
Навчальні ресурси:
інформація про основи домедичної підготовки та її значення для забезпечення власної безпеки та безпеки оточуючих людей.
2
Спілкування іноземними мовами.
Уміння:
читати і розуміти тексти, ініціювати, підтримувати і закінчувати розмови щодо роботи з пам’ятками міжнародного гуманітарного права;
брати участь в іншомовному спілкуванні (усне та письмове мовлення) щодо домедичної підготовки;
володіти культурою ділового та професійного спілкування іноземними мовами;
володіти культурою відповідно до правил поведінки учасника міжнародного гуманітарного права;
володіти основами ділового спілкування іноземною мовою у типових ситуаціях;
розуміти розмовне мовлення під час участі у міжнародних проектах, поїздки за кордон;
володіти навичками розуміння іноземної мови на слух під час повідомлень та інформації щодо надзвичайних ситуації у мирний та воєнний час.
Ставлення:
знання звичаїв, особливостей життя у країні, мова якої вивчається, відповідність мовленнєвої поведінки та етикету носіїв мови;
позитивне ставлення до іноземної мови як засобу спілкування, повага до народу, носія цієї мови, толерантне ставлення до його культури, звичаїв та способу життя;
культурна неупередженість і соціокультурна спостережливість, тактовність і ввічливість;
розуміти значення іноземної мови, як засобу вирішення багатьох проблем міжкультурного спілкування і підвищення престижу та посилення ролі України в світі;
знаходити інформацію в іноземних джерелах про нові розробки, що сприяють вдосконаленню навичок домедичної підготовки. та ін.
Навчальні ресурси:
новини іноземною мовою, термінологія міжнародного гуманітарного права, зустрічі з представниками медичних установ іноземних держав на навчально-тренувальних заняттях.
3
Математична компетентність.
Уміння:
моделювати практичні ситуації та розкривати основні події в процесі надання домедичної допомоги, проведення розрахунків для прогнозування можливих результатів санітарних втрат особового складу бойових підрозділів;
розраховувати можливі наслідки бойових втрат підрозділів під час різних способів ведення бою;
здійснювати підрахунок та аналіз частоти серцевих скорочень у стані спокою та під час фізичних навантажень.
Ставлення:
усвідомлення важливості математичних знань та математичного мислення під час постановки чи виконання завдань з розділів програми.
Навчальні ресурси:
визначення життєвих показників людини.
4
Основні компетентності у природничих науках і технологіях.
Уміння:
діяти при можливості застосування противником хімічної зброї, отруйних речовин з метою збереження життя;
використовувати засоби індивідуального та колективного захисту і спеціальної обробки;
характеризувати та вміти діяти під час надзвичайних ситуацій мирного часу (землетруси, повені, пожежі, циклони);
дотримуватись правил безпечної поведінки при виникненні надзвичайних ситуацій з вибухонебезпечними предметами.
Ставлення:
розуміння впливу військових дій на природу;
розуміння катастрофічного впливу ядерної, хімічної та біологічної зброї як руйнівної сили;
ціннісне ставлення до навколишнього середовища, як до потенційного джерела життя, усвідомлення важливості бережливого природокористування.
Навчальні ресурси:
вирішення питань при діях у надзвичайних ситуаціях, засоби захисту природи від вражаючих факторів зброї масового ураження.
5
Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння:
самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій;
використовувати інформаційно-комунікативні технології, розуміти та оцінювати різні аспекти медіа контенту;
ефективно комунікувати за допомогою онлайн комунікації в різноманітних формах (електронна пошта, чати, блоги, соціальні мережі тощо);
здійснювати інформаційну діяльність по збору, обробці, передачі, збереженню інформації;
працювати з комплексними навчальними пакетами (електронними підручниками);
використовувати всесвітню систему взаємосполучених комп'ютерних мереж, що базуються на комплекті Інтернет-протоколів.
Ставлення:
усвідомлення впливу інформаційних та комунікативних технологій і пристроїв на здоров’я людини, переваг та ризиків їх застосування;
розуміння проблем та наслідків комп’ютерної залежності..
Навчальні ресурси:
комп’ютерні програми з домедичної підготовки, відеоуроки з надання домедичної допомоги, презентації з тем розділів програми «Захист Вітчизни» («Основи медичних знань»), комп’ютерні тести з метою оцінки знань учнів з домедичної підготовки.
6
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння:
визначати мету навчальної діяльності, відбирати та застосовувати потрібні знання і способи діяльності для досягнення мети;
організовувати та планувати свою навчальну діяльність;
моделювати власний освітній напрямок, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності;
доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.
Ставлення:
усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь;
зацікавленість у пізнанні світу;
розуміння важливості вчитися впродовж життя;
прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Навчальні ресурси:
моделювання власного освітнього напрямку по вивченню предмету.
7
Ініціативність і підприємливість
Уміння:
генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, ухвалювати оптимальні рішення щодо урегулювання військових конфліктів мирним шляхом;
використовувати критерії практичності, ефективності та точності, щоб обрати найкраще рішення для надання домедичної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій;
аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати по проблемам та питанням надання домедичної допомоги;
використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальні способи розв’язання проблемних питань у процесі відпрацювання дій надання домедичної допомоги в стресових ситуаціях;
аналізувати та оцінювати власні професійні можливості, здібності та співвідносити їх з вимогами до медичного працівника, можливого члена військового колективу;
боротися з порушеннями дисципліни під час занять, контролювати свої емоції під час виконання складних завдань та психофізичного навантаження в складних ситуаціях, організовувати свій час і мобілізувати ресурси для вивчення основ медичних знань;
оцінювати власні можливості в процесі надання домедичної допомоги;
реалізовувати набуті знання під час проведення військово-патріотичних заходів, відповідати за власні рішення, визнавати недоліки у тактичних діях, планувати та реалізовувати проекти на військово-медичну тематику (змагання, естафети тощо).
Ставлення:
ініціативність; відповідальність, упевненість у собі;
переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх;
позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших;
відвага, наполегливість, самовіддача, усвідомлення важливості співпраці під час ігрових ситуацій.
Навчальні ресурси:
змагання, ігри військово-патріотичного спрямування, участь у тренінгах з військово-медичної підготовки, діях з тактичної медицини на місцевості.
8
Соціальна та громадянська компетентності
Уміння:
аргументувати та відстоювати свою позицію;
ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях та діях під час надання домедичної допомоги в реальних умовах;
співпрацювати в колективі, вносити свою частку в роботу групи для вирішення проблеми відносно вивчення правил поведінки та статусу учасника міжнародного гуманітарного права;
виявляти соціальні почуття, змістом яких є любов до Вітчизни, виявляти повагу в колективі;
застосовувати процедури та способи захисту власних інтересів, прав та свобод громадянина стосовно законів України;
виконувати громадянський обов’язок у межах місцевої громади та держави загалом;
ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити свідомий вибір та діяти відповідально.
Ставлення:
усвідомлення цінностей людини як вищої соціальної цінності, поваги до її прав і свобод, закону;
прагнення до суспільної справедливості, рівноправності;
активна та відповідальна громадянська позиція, розуміння громадянського обов’язку;
відповідальність за спільну справу.
Навчальні ресурси:
Конституція України, міжнародні правові акти, сучасна публіцистика, виконання проектів, задачі соціального змісту.
9
Обізнаність та самовираження у сфері культури
Уміння:
розуміти власну національну культуру та історію, повагу до історичного минулого;
окреслювати основні тенденції розвитку культури у минулому та сьогоденні, враховувати внесок визначних українських медиків у розвиток світової медичної науки;
використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати значення мистецтва в історичному контексті, знати історію розвитку української медицини;
зіставляти досягнення української культури з іншими культурами.
Ставлення:
свідоме збереження і розвиток власної національної культури та історичної спадщини;
повага до культури інших країн;
відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки української та світової культур;
відкритість до міжкультурного діалогу.
Навчальні ресурси:
твори на військово-медичну тематику, творчі проекти, інтерактивні заняття в лікувально-оздоровчих закладах, вивчення історії рідного краю.
10
Екологічна грамотність і здорове життя.
Уміння:
змінювати навколишній світ засобами сучасних технологій без шкоди для середовища;
надавати допомогу собі та тим, хто її потребує під час травмуваннях, кровотечах та пораненні;
ухвалювати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини;
регулярно вдосконалювати фізичний стан, демонструвати рухові вміння і навички та використовувати їх у різних життєвих ситуаціях.
Ставлення:
відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей;
дотримання морально-етичних і правових норм, правил екологічної поведінки в довкіллі;
ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості бережливого природокористування;
усвідомлення значення здоров’я для самовираження та соціальної взаємодії.
Навчальні ресурси:
соціальні, екологічні та медичні проекти; моделювання соціальних ситуацій, зокрема впливу природного та техногенного середовища на здоров’я і безпеку людини; мультимедійні презентації до проектів щодо добробуту, здоров’я і безпеки.




ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН № 2
вивчення предмета дівчатами (юнаками, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи військової справи)
1 рік (10 клас), 2 рік (11 клас)
з/п
Розділ, тема
К-сть годин на тиждень (1,5 год.)
К-сть годин на тиждень (2 год.)
Навчально-тренувальні заняття
Разом
1 рік
(10 клас)
2 рік
(11 клас)
Разом
1 рік
(10 клас)
2 рік
(11 клас)

Вступний урок
1
1
-
1
1
-
-

Розділ І. Основи медичних знань і домедичної допомоги
60
48
12
76
58
18
11
1
Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини
1
1
-
1
1
-
-
2
Тема 2. Домедична допомога при порушенні здоров’я людини
6
6
-
8
8
-

3
Тема 3. Засоби домедичної допомоги
2
2
-
2
2
-
4
4
Тема 4. Домедична допомога при гострих порушеннях дихання та під час зупинки серця
3
3
-
4
4
-
2
5
Тема 5. Поняття про травму. Травми основних систем організму людини та їх наслідки. Травматичний шок. Політравма
6
6
-
7
7
-
-
6
Тема 6. Поранення. Кровотечі. Домедична допомога при пораненнях і кровотечах. Перев’язка пораненого
9
9
-
12
12
-
2
7
Тема 7. Домедична допомога при переломах і вивихах
4
4
-
5
5
-
-
8
Тема 8. Правила транспортування травмованих
1
1
-
1
1
-
-
9
Тема 9. Інфекційні захворювання. Профілактика інфекційних захворювань
7
7
-
8
8

2
10
Тема 10. Домедична допомога при утопленні, тривалому здавлюванні та інших патологічних станах
8
8
-
10
10
-
-
11
Тема 11. Опіки. Домедична допомога при опіках. Допомога при тепловому та сонячному ударі, обмороженні і електротравмах
4

4
6

6

12
Тема 12. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях
5

5
6

6
1
13
Тема 13. Домедична допомога при укусах кліщів, отруйних комах та змій
3

3
4

4


Розділ 2. Основи цивільного захисту
15
6
9
22
8
14
-
1
Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту
1
1

1
1


2
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціально-політичного характеру
5
5
-
7
7
-
-
3
Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях
6
-
6
9
-
9
-
4
Тема 4. Основи рятувальних та інших невідкладних робіт
3
-
3
5
-
5
-

Розділ 3. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення
3
-
3
3
-
3
-
1
Тема 1. Основні положення МГП
1
-
1
1
-
1
-
2
Тема 2. Застосування МГП
1
-
1
1
-
1
-
3
Тема 3. Засоби і методи ведення воєнних дій
1
-
1
1
-
1
-

Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах
12
-
12
17
-
17
5
1
Тема 1. Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Тактична медицина
1
-
1
1
-
1
-
2
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу
3
-
3
5
-
5
1
3
Тема 3. Транспортування (переміщення) пораненого в сектор укриття
1
-
1
1
-
1
1
4
Тема 4. Надання допомоги в секторі укриття
3
-
3
6
-
6
3

Контроль практичних навичок
-
-
-
-
-
-
2

Резерв
2
2
2
3
3
3




10-й клас, група дівчат
(юнаків, які за станом здоров’я, релігійними поглядами звільнені від засвоєння основ військової справи)

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ ДО РІВНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Вступне заняття (1 год)
Знаннєвий компонент
Учень (учениця):
розуміє роль і місце військово-патріотичного виховання у системі патріотичного виховання молоді;
характеризує вимоги Конституції України щодо захисту Вітчизни, свої обов’язки у разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності України, поняття національної безпеки держави;
визначає основні поняття з військової справи, основ цивільного захисту, психологічної та медико-санітарної підготовки;
володіє змістом програми предмета «Захист Вітчизни», завданням кожного розділу;
виконує обов'язки та правила поведінки.


Військово-патріотичне виховання – складова патріотичного виховання молоді.
Поняття національної безпеки держави.
Розвиток національних Збройних Сил та інших військових формувань України - необхідна умова забезпечення могутності української держави. Підготовка до захисту Вітчизни - обов'язок кожного громадянина.
Зміст програми предмета «Захист Вітчизни», завдання кожного розділу, порядок проведення занять.
Обов'язки та правила поведінки учнів на уроках.
Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги (48; 58 год)
Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини (1; 1 год)
Знаннєвий компонент
Учениця (учень):
називає основні документи щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні;
обґрунтовує правові, організаційні та соціально-економічні засади охорони здоров'я в Україні;
характеризує стан здоров’я людей в Україні;
розуміє основні принципи охорони здоров'я України.


Основні документи нормативно-правової бази щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні.
Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Закон України «Про екстрену медичну допомогу».
Аналіз стану здоров’я людей в Україні.
Основні принципи охорони здоров'я України.
Тема 2. Домедична допомога при порушенні здоров’я людини (6; 8 год)
Знаннєвий і діяльнісний компонент
Учениця (учень):
знає принципи домедичної допомоги;
називає заходи домедичної допомоги;
має поняття про невідкладні стани людини;
оцінює загальний стан і стан систем організму людини;
визначає заходи домедичної допомоги.
перелічує засоби домедичної допомоги і порядок їх застосування;
називає ознаки шоку;
пояснює ознаки клінічної та біологічної смерті;
визначає ознаки втрати свідомості;
вміє викликати бригаду екстреної медичної допомоги;
вміє запобігати головним факторам, які загрожують життю постраждалого.


Суть, мета та принципи домедичної допомоги.
Самодопомога та взаємодопомога – основні способи домедичної допомоги.
Невідкладні заходи домедичної допомоги.
Правила надання, обсяг та послідовність заходів домедичної допомоги відповідно до специфіки допомоги.
Порядок проведення огляду і надання домедичної допомоги постраждалим.
Поняття про невідкладні стани людини.
Оцінювання загального стану постраждалого. Оцінювання рівня свідомості; перевірка наявності дихання і серцебиття.
Шок. Види шоку (геморагічний, кардіогенний, інфекційно-токсичний, анафілактичний).
Поняття про термінальний стан та його періоди. Характеристика передагонального і агонального періоду. Клінічна смерть, ознаки та тривалість. Біологічна смерть, основні ознаки.
Правила виклику бригади екстреної медичної допомоги.
Визначення, усунення та запобігання головних факторів, які загрожують життю постраждалого.
Тема 3. Засоби домедичної допомоги (2, 2 год)
Знаннєвий і діяльнісний компонент
Учениця (учень):
називає засоби домедичної допомоги і порядок їх застосування;
класифікує комплекти домедичної допомоги;
знає види ліків та їх призначення;
вміє застосовувати засоби домедичної допомоги.

Засоби домедичної допомоги, їх призначення та порядок застосування.
Комплекти медичних засобів домедичної допомоги: медична аптечка домашня, автомобільна, індивідуальна та невідкладної медичної допомоги, санітарна сумка. Їх комплектність та застосування.
Тема 4. Домедична допомога при гострих порушеннях дихання та під час зупинки серця (3; 4 год)
Знаннєвий і діяльнісний компонент
Учениця (учень):
розуміє основні завдання реанімаційних заходів;
володіє способами звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів;
проводить штучне дихання та непрямий масаж серця;
володіє методикою одночасного проведення реанімаційних заходів двома-трьома реаніматорами.



Поняття про реанімацію.
Основні завдання реанімації постраждалого в стані клінічної смерті.
Основні реанімаційні заходи: підготовка постраждалого до відновлення дихання, в тому числі забезпечення прохідності дихальних шляхів (звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів, слизу, води тощо; закидання голови або виведення нижньої щелепи; застосування рото-  і або носогорлового повітряпроводів); штучне дихання (примусова вентиляція легень), натискання на грудну клітку.
Штучний масаж серця одним реаніматором.
Реанімаційні заходи одним рятувальником та робота в команді.
Тема 5. Поняття про травму. Травми основних системи організму людини систем та їх наслідки. Травматичний шок. Політравма (6; 7 год)
Знаннєвий і діяльнісний компонент
Учениця (учень):
називає особливості травм грудної клітки, органів черевної порожнини, травм голови, хребта і тазу; характерні поранення, від яких наступає травматичний шок;
розрізняє закритий та відкритий пневмоторакс і гемоторакс, струс головного мозку та забій головного мозку;
характеризує клінічний перебіг при ушкодженнях органів черевної порожнини, ознаки травматичного шоку;
пояснює особливості політравми;
розуміє причини та наслідки втрати свідомості;
вміє визначати стан свідомості людини;
вміє одягати шийний комірець і вкладати на довгу транспортувальну дошку, переводити у стабільне положення на боці, здійснювати протекцію шийного відділу хребта, надавати домедичну допомогу при втраті свідомості, розтягу, травмах грудної клітки і голови, ушкодження органів черевної порожнини, хребта і тазу.


Загальна будова та функції основних систем організму.
Поняття про травму. Види та класифікація травм. Політравма.
Поняття про травматичний шок, його фази, характеристика первинного і вторинного шоку.
Причини та наслідки втрати свідомості. Оцінка стану свідомості людини. Домедична допомога при втраті свідомості.
Закриті ушкодження: забиття,  розтягнення м’язів і зв’язок. Домедична допомога при розтягу.
Травми грудної клітки. Пневмоторакс (закритий та відкритий) і гемоторакс та їх причини. Домедична допомога при травмах грудної клітки.
Ушкодження органів черевної порожнини (закрита травма живота). Домедична допомога при ушкодження органів черевної порожнини.
Травма голови та її наслідки: струс і забій головного мозку, деформація (здавлювання) черепа. Домедична допомога при травмах голови.
Травма хребта, розпізнавання, домедична допомога.
Травма тазу, розпізнавання, домедична допомога.  
Тема 6. Поранення. Кровотечі. Домедична допомога при пораненнях і кровотечах. Перев’язка пораненого (9; 12 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
називає види ран;
пояснює види раневих ускладнень;
знає послідовність (алгоритм) надання домедичної допомоги при пораненнях;
орієнтується в порядку надання домедичної допомоги при пораненнях;
характеризує види кровотечі; види пов’язок;
вміє надавати домедичну допомогу при артеріальній кровотечі;
знає способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотеч;
розуміє порядок надання домедичної допомоги при зовнішніх та внутрішніх кровотечах;
застосовує способи накладання джгута; методи накладання пов’язки на різні частини тіла пораненого;
дотримується правил безпеки під час домедичної допомоги при кровотечах; знає правила асептики і антисептики;
має поняття про десмургію;
знає порядок користування пакетом перев’язувальним індивідуальним;
розуміє загальні вимоги до накладання та правила накладання пов'язок при поранення;
дає характеристику покривних, давлючих, іммобілізуючих та підтримуючих пов’язок;
знає методи накладання покривних, стисної бинтової пов’язки, іммобілізуючих і підтримуючих пов’язок;
вміє накладати бинтові пов’язки голову, грудну клітку, плече, низ живота, нижню і верхню кінцівки;
вміє накладати косинкові пов’язки на голову, плече, стегно, пах, стопу;
вміє накладати пращоподібні та підтримуючі пов’язки;
володіє методикою самодопомоги при пораненнях.



Поняття про рану, класифікація ран. Основні види та загальна характеристика ускладнень при пораненнях.
Послідовність (алгоритм) надання домедичної допомоги при пораненнях.
Кровотечі, їх класифікація. Зовнішня і внутрішня кровотечі, причини їх виникнення та ознаки. Носові кровотечі.
Способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотеч. Зупинка артеріальної кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування джгута для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі.
Тренування у наданні домедичної допомоги при артеріальній кровотечі.
Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах.
Допомога при появі ознак внутрішньої кровотечі.
Обробка рани – основа домедичної допомоги при пораненнях. Правила асептики і антисептики. Асептичні і антисептичні засоби обробки ран.
Поняття десмургії. Перев’язка ран. Засоби перев’язування ран. Пакет перев’язувальний індивідуальний, порядок користування.
Загальні вимоги до накладання та правила накладання пов'язок при пораненнях. Характеристика покривних, давлючих, іммобілізуючих та підтримуючих пов’язок.
Методи накладання покривних, стисної бинтової пов’язки, іммобілізуючих і підтримуючих пов’язок.
Накладання бинтових пов’язок на голову, грудну клітку, плече, низ живота, нижню і верхню кінцівки.
Накладання косинкових пов’язок на голову, плече, стегно, пах, стопу.
Накладання пращоподібних пов’язок на голову, ніс і щелепу.
Накладання підтримуючої пов’язки підвішуванням кінцівки.
Самодопомога при пораненнях.
Тренування у наданні домедичної допомоги при пораненнях.
Тема 7. Домедична допомога при переломах і вивихах (4; 5 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
класифікує переломи та вивихи;
характеризує ознаки травматичного шоку;
застосовує способи накладання шини з підручного матеріалу;
вміє проводити транспортну іммобілізацію кінцівок з допомогою косинок, накладати шини Крамера та Sam Splint при пошкодженнях кисті, передпліччя, стопи, гомілки;
надає домедичну допомогу при переломах та вивихах.


Поняття про переломи кісток, їх класифікація. Ознаки переломів.
Вивихи суглобів, їх класифікація. Ознаки вивихів.
Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах.
Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки.
Тренування у наданні допомоги при переломах.
Тема 8. Правила транспортування травмованих (1, 1 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
називає способи транспортування постраждалих;
пояснює доцільність того чи іншого способу транспортування постраждалих при різних видах ушкоджень;
вибирає способи транспортування постраждалих;
вміє застосувати на практиці різні способи транспортування постраждалих при різноманітних ушкодженнях.


Поняття транспортування постраждалих.
Способи та правила транспортування постраждалих при різноманітних ушкодження: перенесенням на руках, на плечах, на спині, з використанням носильних лямок і підручних засобів, на санітарних ношах, довгій транспортувальній дошці.
Тема 9. Інфекційні захворювання. Профілактика інфекційних захворювань (7; 7 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
визначає поняття інфекційних захворювань;
характеризує поняття імунітету та його форми; інфекційні хвороби, перебіг інфекційних захворювань;
має уявлення про особливості потрапляння та називає місця локалізації різних інфекцій в організмі людини;
розуміє особливості потрапляння та місця локалізації різних інфекцій в організм людини;
характеризує особливо небезпечні  інфекційні захворювання;
має поняття про профілактику інфекційних захворювань;
здійснює особисту профілактику інфекційних захворювань під час перебування у колективах та при контакті з інфекційними хворими.


Поняття про інфекційні захворювання. Збудники інфекційних захворювань, їх характеристика.
Умови поширення інфекції: джерело інфекції, шляхи перенесення збудників, об’єкти зараження. Поняття про епідемію і пандемію. Механізм (шляхи) передачі інфекції, інкубаційний період. Імунітет та його форми. Характеристика вродженого (природного), набутого і штучного імунітету.
Основні інфекційні захворювання дихальних шляхів, місця локалізації їх збудників, шляхи передачі інфекції. Особливості потрапляння та місця локалізації кишкових інфекцій в організмі людини.
Кров’яні інфекції, місця локалізації в організмі, шляхи і способи поширення.
Інфекції зовнішнього покрову, місця локалізації в організмі, контактні шляхи передачі інфекції.
Інфекції, які викликають венеричні захворювання. Місця локалізації в організмі, шляхи і способи поширення.
Профілактика інфекційних захворювань. Профілактичні щеплення (вакцинація) та методи їх виконання. Запобіжне лікування (екстрена профілактика) комплексними препаратами з антибіотиків.
Особиста профілактика інфекційних захворювань під час перебування у колективах та при контакті з інфекційними хворими.
Тема 10. Домедична допомога при утопленні, тривалому здавлюванні та інших паталогічних станах (8; 10 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
називає види та ознаки утоплення, ознаки гострих хвороб шлунка;
знає особливості серцево-легеневої реанімації потопельника;
характеризує наслідки тривалого здавлювання;
пояснює достовірні ознаки утоплення, синдрому тривалого здавлювання частин тіла людини;
розуміє дії рятівника під час надання домедичної допомоги при удушенні людини;
виконує алгоритм дій при наданні домедичної допомоги при утопленні, синдромі тривалого здавлювання частин тіла людини, головних болях, захворюваннях серцево-судинної, нервової, дихальної, ендокринної, статевої систем;
називає ознаки гострих хвороб шлунка;
надає домедичну допомогу при гострому болю у животі, печінковій коліці;
дотримується санітарно-гігієнічних правил при наданні домедичної допомоги;
володіє способами переведення постраждалого в стабільне положення під час здавлювання;
застосовує методи позбавлення болю в животі;
розуміє особливості самодіагностики онкозахворювань на ранніх етапах.



Ознаки утоплення людини, домедична допомога при цьому. Дії рятівника під час надання домедичної допомоги при утопленні. Особливості серцево-легеневої реанімації потопельника.
Здавлювання грудної клітки і кінцівок, наслідки тривалого здавлювання для організму людини. Дії рятівника під час надання домедичної допомоги при тривалому здавлюванні.
Удушення, явище ядухи. Дії рятівника під час надання домедичної допомоги при удушенні людини. Прийом Хеймліка.
Головні болі, причини їх виникнення та домедична допомога.
Гострі захворювання травної системи. Причини та характерні ознаки гострого болю у животі, домедична допомога. Печінкова коліка, домедична допомога.
Захворювання серцево-судинної системи. Надання домедичної допомоги при інфаркті міокарда, інсульті, гіпертонічному кризі.
Захворювання нервової системи. Домедична допомога при епілептичних нападах.
Захворювання дихальної системи. Надання домедичної допомоги під час нападів бронхіальної астми.
Захворювання сечовидільної системи. Перша домедична допомога під час приступів ниркової коліки.
Захворювання ендокринної системи. Надання домедичної допомоги під час приступів діабетичної коми.
Захворювання статевої системи. Надання домедичної допомоги при вагінальній кровотечі. Профілактика абортів.
Онкозахворювання. Особливості самодіагностики онкозахворювань на ранніх етапах.
Розділ 2. Основи цивільного захисту (6, 9 год)
Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту (1 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень (учениця):
називає основні положення нормативно-правової бази цивільного захисту та міжнародні розпізнавальні знаки; складові єдиної державної системи цивільного захисту
пояснює важливість знань основ
цивільного захисту.

Єдина державна система цивільного захисту та її складові. Законодавче та нормативно-правове забезпечення її функціонування.
Тема 1. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціально-політичного характеру (5, 7 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
характеризує причини виникнення надзвичайних ситуацій, їх вплив на довкілля та безпеку життєдіяльності людини,
називає види; загальні ознаки та рівні надзвичайних ситуацій;
оцінює обстановку в надзвичайних ситуаціях та визначає заходи, щодо попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження;
наводить приклади виникнення надзвичайних ситуацій на Україні та за її межами; потенційно небезпечні об’єкти міста (району)
пояснює негативний вплив надзвичайних ситуацій на довкілля  та життєдіяльність людини;
дотримується правил безпечної поведінки при виникненні надзвичайних ситуацій


Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій. Загальні ознаки надзвичайних ситуацій. Рівні надзвичайних ситуацій.
Джерела небезпечних ситуацій у військовий час. Надзвичайні ситуації, які характерні для регіону, їх наслідки для життєдіяльності населення та суб’єктів господарювання. Потенційно небезпечні об’єкти міста (району) та їх коротка характеристика. Попередження виникнення можливих надзвичайних ситуацій.
Резерв: 2; 3год.

ВСЬОГО: 54; 70 год.




11-й клас, група дівчат (юнаків, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи військової справи)

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ ДО РІВНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Розділ 3. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення (3; 3 год)
Тема 1. Основні положення МГП (1; 1 год)
Знаннєвий компонент
Учениця (учень):
характеризує принципи і норми МГП;
знає Женевські конвенції та Додаткові протоколи до них;
розуміє відмінність МГП від права людини.


Історія виникнення МГП як галузі міжнародного публічного права. Призначення, сфера застосування МГП. Відмінність МГП від права людини. Принципи і норми МГП щодо захисту життя, інших прав цивільних осіб, захисту жертв збройних конфліктів. Женевські Конвенції 1949 року і Додаткові протоколи до них 1977 року – основні нормативно-правові акти МГП.
Тема 2. Застосування МГП (1; 1 год)
Знаннєвий компонент
Учениця (учень):
називає особи та розпізнає об'єкти, які знаходяться під захистом МГП;
знає норми Женевських конвенцій про захист жертв війни;
характеризує міжнародні розпізнавальні знаки.


Захист цивільного населення, природного середовища та установок і споруд, які знаходяться захистом МГП. Спеціальний захист окремих категорій цивільного населення: захист жінок у випадку збройного конфлікту. Захист жертв війни – поранених, хворих і осіб, які зазнали аварії корабля.
Захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту.
Тема 3. Засоби і методи ведення воєнних дій (1; 1 год)
Знаннєвий компонент
Учениця (учень):
обґрунтовує необхідність правил ведення збройного конфлікту;
характеризує заборонені засоби та методи ведення воєнних дій;
називає умови відповідальності держав і фізичних осіб порушення міжнародного гуманітарного права.


Засоби ведення воєнних дій, що заборонені нормами МГП: конкретні види звичайної зброї невибіркової дії і зброї, що спричиняє надмірні страждання й ушкодження. Заборонені методи (способи) воєнних дій у збройних конфліктах. Відповідальність держав і фізичних осіб за порушення міжнародного гуманітарного права.
Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги (12, 16 год)
Тема 11. Опіки. Домедична допомога при опіках. Допомога при тепловому та сонячному ударі, обмороженні і електротравмах (4; 6 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
класифікує опіки;
характеризує опіки; називає порушення в організмі людини від дії електричного струму чи блискавки;
називає ускладнення опіків;
пояснює способи профілактики опікового шоку, сонячного удару, відмороження та ураження електричним струмом; особливості укусів отруйних комах;
називає симптоми загального отруєння від укусу змій;
розуміє періоди обмороження та стадії загального замерзання тіла;
розрізняє відмінність між ураженнями електричним струмом і блискавкою;
надає домедичну допомогу при тепловому та сонячному ударі, діях низьких температур, ураженні електричним струмом, дотримується гігієнічних правил при цьому;
застосовує способи накладання пов’язок при опіках та відмороженнях.


Поняття про опіки. Характеристика термічних, хімічних, променевих і радіаційних опіків. Ускладнення опіків - опіковий шок та опікова хвороба. Домедична допомога при термічних та хімічних опіках.
Тепловий та сонячний удар, причини їх виникнення та симптоми розвитку. Домедична допомога при тепловому та сонячному ударах.
Обмороження та його періоди. Класифікація обмороження. Домедична допомога при обмороженнях.
Дія електричного струму на організм людини. Електротравма. Надання домедичної допомоги при ураженні електричним струмом.
Ураження блискавкою. Домедична допомога при ураженні блискавкою,
Правила безпеки під час допомоги при ураженні електричним струмом і блискавкою.
Тема 12. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях (5; 6 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
класифікує отруєння організму людини;
наводить приклади згубного впливу отруйних речовин на організм людини;
характеризує профілактичні заходи отруєння хімічними речовинами, продуктами харчування тваринного та рослинного походження;
знає характеристику отруйних речовин хімічної зброї, знає їх дію на організм людини;
надає домедичну допомогу ураженнях небезпечними хімічними речовинами;
застосовує антидоти при отруєннях;
характеризує особливості отруєння солями важких металів, фосфорними речовинами;
володіє навичками надання домедичної допомоги при різноманітних отруєння;
вибирає алгоритм надання домедичної допомоги при алергічній реакції;
знає лікарські препарати необхідні для надання домедичної допомоги і заходи безпеки під час надання домедичної допомоги;
розпізнає ознаки анафілактичного шоку;
дотримується заходів безпеки під час надання домедичної допомоги.


Поняття про отруту і отруєння. Причини та способи потрапляння отрути до організму, шляхи її виведення. Основні ознаки та класифікація отруєнь. Характеристика побутових і виробничих отруєнь. Загальні принципи надання домедичної допомоги при отруєнні
Домедична допомога при отруєнні неякісною їжею, ліками, побутовими речовинами, грибами, отруйними рослинами і ягодами.
Корозійні отруєння та отрути, що їх викликають. Домедична допомога при корозійному отруєнні.
Резорбтивні отруєння, їх види. Особливості та домедична допомога при отруєнні газами.
Особливості та домедична допомога при отруєнні деструктивними речовинами.
Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином.
Отруєння речовинами, що є хімічною зброєю. Заходи безпеки під час надання домедичної допомоги. Антидоти та їх використання.
Тема 13. Домедична допомога при укусах кліщів, отруйних комах та змій (3, 4 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
знає наслідки від укусів кліщів;
здійснює профілактику від укусів кліщів;
надає першу допомогу при укусах кліщів;
пояснює особливості укусів отруйних комах;
має поняття анафілактичний шок;
називає симптоми загального отруєння від укусу змій.;
має поняття про домедичну допомогу при укусах отруйних змій.


Укуси кліщів та їх наслідки. Профілактика та перша допомога при укусах кліщів.
Отруйні комахи та наслідки їх укусів. Клінічна картина дії отрути комах. Ускладнення від укусів комах – анафілактичний шок. Допомога у випадку анафілактичного шоку.
Укуси отруйних змій. Симптоми загального отруєння від укусу змій. Домедична допомога.
Розділ 2. Основи цивільного захисту (9, 14 год)
Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях (6, 9 год)
Знаннєвий компонент
Учень (учениця):
характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях, призначення та будову основних засобів індивідуального захисту органів дихання та шкіри, сигнали і порядок оповіщення населення про виникнення надзвичайних ситуацій і порядок дій при цьому, способи проведення евакуації населення;
вміє користуватися основними засобами індивідуального захисту органів дихання та шкіри.
класифікує обладнання та пояснює порядок використання інженерних споруд для захисту населення;
характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях, способи проведення евакуації населення;
вміє користуватися медичними засобами захисту (аптечка індивідуальна, індивідуальний протихімічний пакет (ІПП), пакет перев’язувальний індивідуальний (ППІ);
пояснює правила безпеки під час захисту населення в надзвичайних ситуаціях,
характеризує способи проведення евакуації населення;
виконує алгоритм підготовки населення до евакуаційних заходів та розміщення населення.


Основні принципи щодо захисту населення. Повідомлення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій та постійного його інформування про наявну обстановку. Навчання населення вмінню застосовувати засоби індивідуального захисту і діяти у надзвичайних ситуаціях. Укриття людей у сховищах, медичний, радіаційний та хімічний захист, евакуація населення з небезпечних районів. Спостереження та контроль за ураженістю навколишнього середовища, продуктів харчування та води радіоактивними, отруйними, сильнодіючими отруйними речовинами та біологічними препаратами.
Порядок дій в умовах   особливого періоду, під час артилерійського обстрілу, у натовпі, у разі виявленні підозрілого предмету.
Надання екстреної психологічної допомоги (самодопомоги) при перебуванні в екстрених ситуаціях
Складання та вміст тривожної валізи на випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд (підвалів, погребів тощо).
Види терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних проявів та дії населення в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з можливими терористичними проявами
Тема 4 Основи рятувальних та інших невідкладних робіт (3, 5 год)
Учень (учениця):
характеризує порядок проведення рятувальних та інших невідкладних робіт;

Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо). Сутність, зміст і послідовність виконання рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт. Розшук уражених у завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. Способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель з використанням табельних і підручних засобів. Рятування людей із завалених і пошкоджених захисних споруд.
Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах (12; 17 год)
Тема 1. Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Тактична медицина (1; 1 год)
Знаннєвий компонент
Учениця (учень):
має уявлення про тактичну медицину.
розрізняє види ушкоджень в бойових умовах;
називає засоби індивідуального медичного оснащення;
знає принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій;
розуміє поняття про зони тактичної медицини;
вміє діяти в червоній, жовтій і зеленій зоні.


Види ушкоджень в бойових умовах.
Засоби індивідуального медичного оснащення.
Поняття про зони тактичної медицини. Дії червоної, жовтої і зеленої зон.
Дії в червоній зоні. Дії у жовтій зоні. Дії в зеленій зоні.
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу (5; 7 год).
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
має поняття про сектор обстрілу;
знає обсяг домедичної допомоги у секторі обстрілу;
називає принципи допомоги в секторі обстрілу;
володіє алгоритмом з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу (взаємо- та самодопомога);
вміє переводити пораненого в положення на боці (животі);
володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок, за допомогою спеціальних джгутів.


Поняття про сектор обстрілу. Обсяг домедичної допомоги у секторі обстрілу.
Допомога в секторі обстрілу.
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу (взаємо- та самодопомога).
Переведення пораненого в положення на боці (животі).
Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.
Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок (взаємодопомога).
Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів (самодопомога).
Тема 3. Транспортування (переміщення) пораненого в сектор укриття (1; 1 год)
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
вміє проводити транспортування однією особою в положенні лежачи (стоячи), двома особами, з використанням підручних засобів.


Транспортування однією особою в положенні лежачи та стоячи.
Транспортування двома особами.
Транспортування з використанням підручних засобів.
Тема 4. Надання допомоги в секторі укриття (5;8 год).
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учениця (учень):
має поняття про сектор укриття;
знає обсяг домедичної допомоги у секторі укриття;
називає принципи допомоги в секторі укриття;
виконує алгоритм первинного огляду пораненого;
визначає ознаки життя;
вміє накладати пов’язки на грудну клітку, голову, живіт, джгут на кінцівки;
володіє навичками зупинки кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів та кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів;
має поняття про допомогу при травматичній ампутації кінцівки.


Поняття про сектор укриття. Обсяг домедичної допомоги у секторі укриття.
Допомога в секторі укриття.
Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття.
Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя.
Переведення в стабільне положення.
Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт.
Накладання джгута на кінцівки.
Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само- та взаємодопомога).
Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів (само- та взаємодопомога).
Допомога при травматичній ампутації кінцівки.
Навчально-тренувальні заняття (збори) (18 год)
Розділ 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги (11 год)
Тема 3. Засоби домедичної допомоги (2 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
знає особливості огляду та гігієни хворих і важкопоранених;
вміє вимірювати артеріальний тиск й температуру тіла людини;
знає порядок застосування засобів домедичної допомоги;
володіє навичками використання засобів домедичної допомоги;
вміє надавати домедичну допомогу хворим під час гострих приступів.


Особливості огляду та гігієни хворих і важкопоранених.
Засоби догляду за хворими: підкладний круг, підкладне судно. Вимірювання артеріального тиску й температури тіла.
Практичне оволодівання засобами догляду за пораненими і лежачими хворими.
Надання домедичної допомоги хворим під час гострих приступів.
Тема 4. Домедична допомога при гострих порушеннях дихання та під час зупинки серця (4 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
знає основні реанімаційні заходи;
вміє надавати домедичну допомогу при гострих порушеннях дихання та під час зупинки серця;
знає порядок проведення штучного масажу серця одним, двома, трьома реаніматорами.



Основні реанімаційні заходи: підготовка постраждалого до відновлення дихання, в тому числі забезпечення прохідності дихальних шляхів (звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів, западання язика, слизу, води тощо); штучне дихання (примусова вентиляція легень), непрямий масаж серця.
Штучний масаж серця одним реаніматором. Штучне дихання різними методами одним реаніматором. Одночасне проведення штучного масажу серця та штучного дихання двома реаніматорами.
Тема 6. Поранення. Кровотечі. Домедична допомога при пораненнях і кровотечах. Перев’язка пораненого (2 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
орієнтується в порядку надання домедичної допомоги при пораненнях;
розуміє порядок надання домедичної допомоги при зовнішніх та внутрішніх кровотечах;
застосовує способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах та пораненнях.


Послідовність (алгоритм) надання домедичної допомоги при пораненнях.
Способи зупинки зовнішньої артеріальної, венозної і капілярної кровотечі.
Зупинка артеріальної кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування джгута для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі.
Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах.
Самодопомога при пораненнях.
Тема 7. Домедична допомога при переломах і вивихах (2 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
застосовує способи накладання шини з підручного матеріалу;
вміє накладати шини на верхню та нижню кінцівки;
надає домедичну допомогу при переломах та вивихах.


Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах.
Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки.
Тренування у наданні допомоги при переломах.
Тема 11. Домедична допомога при отруєннях (1 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
надає допомогу при ураженнях сильнодіючими отруйними речовинами;
має поняття про андитоди;
розпізнає ознаки анафілактичного шоку;
дотримується заходів безпеки під час надання домедичної допомоги;
оволодіває засобами домедичної допомоги при різноманітних отруєннях.


Використання засобів і способів для надання домедичної допомоги при різноманітних отруєннях. Особливості використання антидотів.
Негайна допомога у випадку анафілактичного шоку.
Розділ 4. Домедична допомога в бойових умовах (5 год)
Тема 2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу (1 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
володіє навичками само- та взаємодопомоги при кровотечах;
вміє накладати спеціальні джгути.


Само- та взаємодопомога при кровотечах в секторі обстрілу. Використання спеціальних джгутів.
Тема 3. Транспортування (переміщення ) пораненого в сектор укриття (1 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
вміє транспортувати (виносити) пораненого в сектор укриття різними способами.


Транспортування однією особою в положенні лежачи.
Транспортування в положенні стоячи. Транспортування двома особами.
Транспортування з використанням підручних засобів.
Тема 4. Надання допомоги в секторі укриття (3 год)
Діяльнісний компонент
Учениця (учень):
проводить первинний огляд постраждалого;
здійснює зупинку кровотеч та перев’язку поранених;
здійснює іммобілізацію при ушкодженнях кісток і суглобів.


Первинний огляд постраждалого. Зупинка кровотеч за допомогою спеціальних перев’язувальних пакетів. Використання гемостатичних засобів.
Перев’язка поранених при пораненнях різних частин тіла.
Надання домедичної допомоги при гострих порушеннях дихання в бойових умовах.
Іммобілізація при ушкодженнях кісток і суглобів.
Контроль практичних навичок (2 год)

Резерв: 2; 3 год.

ВСЬОГО: 54; 70 год.




Додаток 1
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Рівень компетентності
Бали
Критерії оцінювання якості знань, умінь і навичок учнів
1
2
3
I. Початковий рівень
1
Учениця (учень) може розрізняти об'єкт вивчення і відтворити деякі його елементи. Володіє навчальним матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об'єктів, що відтворюються учнем окремими словами чи реченнями з постійною допомогою вчителя (викладача), виконує лише фрагменти практичних завдань.
2
Учениця (учень) фрагментарно відтворює незначну частину навчального матеріалу, має поверхові уявлення про об'єкт вивчення, виявляє здатність викласти думку на елементарному рівні, має елементарні навички, практичні завдання виконує лише з допомогою вчителя (викладача).
3
Учениця (учень) відтворює менше половини навчального матеріалу, за допомогою вчителя (викладача) виконує елементарні завдання, розрізняє елементи техніки виконання нормативних вимог і здатний виконати незначну їх частину.
II. Середній рівень
4
Учениця (учень) знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворювати його не в повному обсязі відповідно до тексту підручника або пояснення вчителя (викладача), його вміння і навички дають змогу виконувати практичні дії на рівні нижчої межі середнього рівня нормативного часу.
5
Учениця (учень) розуміє основний навчальний матеріал, здатний дати визначення понять, але допускає помилки. За допомогою вчителя (викладача) може логічно відтворювати значну його частину, його уміння і навички дають змогу виконувати практичні дії на рівні середньої межі нормативного часу.
6
Учениця (учень) виявляє знання і розуміння основних положень навчального матеріалу, відповіді його правильні, він може відтворити значну частину теоретичного матеріалу, за допомогою вчителя (викладача) може його аналізувати, порівнювати та робити висновки, здатний виконувати практичні дії на рівні вищої межі середнього нормативного часу.
III. Достатній рівень
7
Учениця (учень) виявляє знання і розуміння переважної більшості навчального матеріалу, здатний застосовувати його на рівні стандартних вимог, частково контролювати власні навчальні дії, рівень практичних умінь і навичок дає змогу виконувати практичні дії на рівні нижчої межі достатнього нормативного часу.
8
Знання учениці (учня) достатньо повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, вміє аналізувати, робити висновки. Самостійно застосовує теоретичні знання для виконання практичних завдань. Виконує практичні дії на рівні середньої межі достатнього нормативного часу.
9
Учениця (учень) вільно володіє вивченим матеріалом, вміє узагальнювати інформацію, застосовує її на практиці, рівень умінь і навичок при виконанні практичних дій відповідає вищій межі достатнього нормативного часу.
IV. Високий рівень
10
Учениця (учень) володіє глибокими, міцними знаннями, здатний використовувати їх у нестандартних ситуаціях. Виявляє творчі здібності, самостійно визначає окремі цілі власної пізнавальної діяльності, знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх при вирішенні поставлених завдань. Практичні дії виконує на рівні нижчої межі високого рівня.
11
Учениця (учень) володіє узагальненими знаннями з предмета, вільно висловлює власні думки, визначає програму особистої пізнавальної діяльності без допомоги вчителя (викладача) знаходить джерела інформації і використовує одержані відомості відповідно до мети та завдань власної пізнавальної діяльності. Практичні дії виконує на рівні середньої межі високого нормативного часу.
12
Учениця (учень) має системні знання, виявляє здатність приймати творчі рішення, самостійно розвиває власні обдарування і нахили, вміє самостійно здобувати знання, рівень умінь і навичок дає змогу виконувати практичні дії на бездоганному рівні та зі значним перевищенням високого рівня нормативного часу.



Додаток 2
Табель
оснащення навчальних закладів учбовим майном для підготовки учнів до цивільного захисту (забезпечуються згідно заявок, поданих у відповідні штаби цивільного захисту)
NN
п/п
Назва
Одиниця виміру
Середні загальноосвітні школи
1.
Протигаз фільтруючий
шт.
60
2.
Протигаз дитячий
- " -
50
3.
Респіратор
- " -
30
4.
Протипилова маска з тканини ПТН - 1
- " -
5
5.
Протигаз (в розрізі)
- " -
1
6.
Рентгенометр
- " -
1
7.
Радіометр
- " -
1
8.
Прилад хімічної розвідки
- " -
1
9.
Захисний костюм ЗЗК
- " -
2
10.
Захисний костюм Л-1
- " -
2
11.
Ноші санітарні
шт.
2
12.
Сумки санітарні
- " -
6
13.
Індивідуальний перев'язувальний пакет
- " -
10
14.
Індивідуальний протихімічний пакет
- " -
10
15.
Аптечка індивідуальна
- " -
10
16.
Учбовий набір дегазуючих речовин
компл.
2
17.
Плакати з цивільного захисту
- " -
3











Додаток 3
Табель
майна для проведення навчальних занять основ медичних знань і допомоги в навчальних закладах
NN
п/п
Назва
Одиниця виміру
Кількість на навчальний заклад
Термін служби
1.
Аптечка медична домашня
шт.
10
2 роки
2.
Бинт марлевий 10 х 5 см
Бинт еластичний
шт.
20
20
1 рік
- « -
3.
Булавки безпечні
шт.
20
- « -
4.
Вата гігроскопічна нестерильна в пачках по 500 г
пачка
10
- « -
5.
Вата компресна в пачках по 100.0 г
- « -
5
- « -
6.
Повітроводна трубка «рот у рот»
шт.
1

Безтерміново
(одноразова)
7.
Клапан-маски для вентиляції рот-до рота
шт.
на кожного учня
Безтерміново
(одноразова)
8.
Носогорловий повтіряпровід
шт.
10
1 рік
9.
Лійка скляна
шт.
2
- « -
10.
Грілка
шт.
1
- « -
11.
Джгут кровоспинний гумовий.
Джгут типу САТ («СПАС»)
шт.
20
20
1рік
1 рік
12.
Шприци одноразові, 10 мл, з голками
шт.
10
2 роки
13.
Індивідуальний перев’язувальний пакет (Ізраїльський бандаж)
Засіб кровоспинних хімічний (для тампонування ран)
шт.
20

20
1 рік

1 рік
14.
Хусточка перев’язувальна.
Косинка для іммобілізації
шт.
20
20
2 роки
2 роки
15.
Кровоспинний затискач прямий
шт.
1
- « -
16.
Кухоль Есмарха з приладдям до неї
компл.
1
Безтерміново
17.
Настойка йоду у флаконах
фл.
1
1 рік
18.
Ножиці для перев’язувального матеріалу, прямі
шт.
1
Безтерміново
19.
Нарукавна пов’язка (виготовляється учнями)
шт.
10
1 рік
20.
Пов’язка мала стерильна
шт.
10
1 рік
21.
Пов’язка велика стерильна
шт.
10
1 рік
22.
Рушники
шт.
1
2 роки
23.
Пінцет хірургічний
шт.
1
Безтерміново
24.
Поїльник
шт.
1
- « -
25.
Простирадло
шт.
1
2 роки
26.
Хлорамін та інші деззасоби
г
200
1 рік
27.
Шинний матеріал (цупкі шмати картону, рейки і т. п. довжиною 1,5 м, - 10 штук. І 70 – 90 см – 20 штук, та інші підручні матеріали
Довга транспортувальна дошка
набір шин Крамера і Sam Splint



28.
Комплект таблиць «Надання домедичної допомоги»
компл.
1
Безтерміново
29.
Методичний посібник для вчителя

1
- « -
30.
Підручник з основ медичних знань
- « -
1
- « -
31.
Відеофільми за тематикою програми
- « -
5 – 6
- « -
32.
Література з військово-патріотичного виховання 
- « -
8 – 10
Безтерміново
33.
Настанова з медичного забезпечення Сухопутних військ (з’єднання, частина, підрозділ) на воєнний час
- « -
1
Безтерміново
34.
Санітарні ноші
шт.
6
Безтерміново
35.
Манекен для відпрацювання дій під час серцево-легеневої реанімації постраждалих (BLS)
 шт.
1
3 роки

Немає коментарів:

Дописати коментар

Залиште, будь ласка, свій коментар, відгук, зауваження тощо. Щиро дякую!